Hírek és kommentjeink

 

 

Piroslap on Facebook


Legutóbbi hozzászólások

Metró: Tarlós elkúrását nem kell Demszkyre kenni!

2011.05.26. 13:07 | balközép | 13 komment

Címkék: budapest szdsz demszky metró tarlós

Tegnap valamiért az M1 roppant kiegyensúlyozott híradójára kapcsoltam. Igazából a ritka ocsmány vágás és hírszerkesztés eléggé kicsapta nálam a biztosítékot. Azt hiszem, ennyire pártosan szerkesztett MTV híradót utoljára 1970-ben láttunk, amikor Kádár elvtárs (aki ma lenne 99 éves) bemutatta az újabb öt éves tervet… (cc Véleményvezér: remélem a jobboldali MTV elfoglalás és az az utáni mérhetetlen nézettség relevanciáiról is készül egy olyan színvonalas írás, mint amit a baloldali médiáról összerittyentettek… szerencse, hogy a jobboldali HírTV nem pártos… ugye??)

Na, de maradjunk a tárgynál és az MTV híradónál. Kocsis István, BKV vezér hosszas monológban esküdözött, hogy ő frankón két évvel ezelőtt szólt a városvezetésnek, hogy az orosz metrókocsik már a végnapjaikat élik. Mint ismeretes, kivontak a forgalomból kb. 40 metrókocsit, mert állapotunk annyira leromlott, hogy nem biztonságos már őket használni. Sőt Tarlós „kantáros gatya” István még azt is meglebegtette, hogy lehet bezárják időszakosan a metrót. Totális csőd és káosz várható akkor, de ezért ki vigye el a balhét? Gyullad föl a 100-as izzó Tarlósnál és a Fideszben, toljuk rá Demszkyre, meg az előző városvezetésre.

Nem tisztem Demszky Gábor, SZDSZ-es, volt főpolgármestert megvédeni. Nem is szerettem én őt isten igazából, sőt! De, azért ez nem egészen van úgy, ahogy a Fidesz kommunikációs gépezete beállítja.

Ugyanis, Kocsis lehet, hogy jelezte lehet, hogy nem jelezte, nem tudom, hogy bizony megfáradtak a szovjet metrókocsik. De ne csináljunk már úgy, mintha az előző városvezetés nem csinált volna semmit sem csak nézte, hogy metrókocsik elbomlanak.

Na, de mit is csinálhatott az előző budapesti főpolgi? Hát nem mehetett le a sarki metró boltba venni 40 új szerelvényt, mert metró bolt nincs nagyon és különben sem úgy árusítják azt. Hanem kiírt egy közbeszerzést. És széles e kerek földről a metrógyártó cégek ide sereglettek ajánlatot tenni, hogy ők ilyen és ilyen technikai felszereltséggel, ennyi és ennyiért tudnak metrókocsit gyártani. A közbeszerzésnek szigorú szabálya van. A politikusok nem választhatják azt, ami nekik a legszimpibb. A legolcsóbb árat adó, a meghatározott technikai paraméterekre, a befutó. Azt jó napot. Ebbe nagyon belenyúlni nem lehet.

Hát kedves barátaim! Ez volt az ALSTOM szerződés, teccenek ugye emlékezni? Az ALSTOM-mal nem csak a 4-es metró szerelvényeire szólt a szerződés! Hanem a megfáradt 2-es metró kocsijait cserélték volna le első karikában, ALSTOM kocsikra… Lehet ez pont annyi szerelvény, mint amennyit most kivontak?

Aztán, már az első ALSTOM kocsi meg is érkezett ide hozzánk. A történetet nagyon leegyszerűsítve, azoknak a metrókocsiknak a fékrendszere nem felelt meg a magyar szabványnak. Ami, egyébként a sajtó szerint is, sokkal szigorúbb a nemzetközi trendeknél.

Az ALSTOM kocsik a világ 22 nagyvárosában futnak kifogástalanul, nekünk meg nem volt jó… na, de ilyen a magyar metró szabvány…. Egy kis pikírtséggel mondhatnám, ha az alkotmányt át lehet írni… no, de talán még az oké is: ha nem megfelelő a kocsi akkor tessék megfelelőt gyártani.

A BKV ezután szerződést bontott az ALSTOM-mal. Ami szerintem hiba volt, egyrészt már volt fizetve a cégnek, másrészt talán ha tárgyalnak, akkor lehet meg lehetett volna állapodni a céggel, nem tudom. De tény, a szerződésbontás után az ALSTOM a francia bírósághoz fordult, ami az ALSTOM-nak adott igazat. Így most se pénz se metró…

Az, hogy ez a része a dolognak elkúrás volt-e Tarlóstól és a Fidesztől, nem tudom. De egy biztos, hogy én tárgyaltam volna, mert több év egy új metró tendert lefolytatni, hiszen mint megbeszéltük Tarlósnak sincsen sarki metró boltja, ahova be tud menni 40 metrószerelvényt venni… minden kezdődik elölről. ALSTOM kocsik meg már készen vannak. Talán azok fékrendszerének módosítása könnyebben megoldható lehetett volna. Főként, ismerve a francia bíróság ítéletét. De ehhez kevés az infóm, így nem tudom, hogy ez hiba volt-e? Szerintem igen.

Viszont amiről merem mondani, hogy elkúrás volt Tarlós részéről, és ezért már nem Demszky a hibás, az az, hogy amikor ez az engedély mizéria kezdődött, akkor már a sajtó is világosan leírta mit kellene tenni:

„Ha az Alstom szerelvényei rövid időn belül nem állnak forgalomba a 2-es vonalon, akkor a BKV-nak el kell végeznie a régi, orosz kocsik átfogó karbantartását, amely mintegy 3 milliárd forintba kerül.”

Hát a hír több, mint fél éves. Nem álltak forgalomba a szerelvények. Elkezdet-e a főváros a metrókocsik korszerűsítését? Nem! Ki a főpolgármester? Tarlós. Neki kellet volna ezt meg tenni? Igen. Akkor ki a felelős a kialakult helyzetért? Tarlós. Szerintem ez ilyen egyszerű.

Sőt... 1975-ben sem volt korszerű a metró...

Ugyanis egy vis major helyzet állt elő, amikor az ALSTOM nem kapott engedélyt. Ezt már a jelenlegi városvezetésnek kellet volna jól kezelni. Ezt nem tették meg, szerintem. Akkor ne mutogassanak már másra!
 

 

· 1 trackback

Piroslap Twitteren Piroslap Facebookon Piroslap IWIW-en Piroslap Hírlevél
 

A bejegyzés trackback címe:

https://piroslapok.blog.hu/api/trackback/id/tr662933986

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: II. Orbán-kormány tíz legjobb intézkedése 2011.05.27. 12:37:04

Alig hisszük, de egy teljes év telt el a II. Orbán-kormány ciklusából. Mindnyájan túléltük, a kormány éppúgy, mint a polgárok, de mégis hogyan? Az ősz hajszálainkon túl mi nőtt, szaporodott az elmúlt évben, mi lett jobb és mi lett rosszabb? A Ténytár t...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Táskás Tóni 2011.05.26. 23:37:26

A fidesz politikusai és a bunkó focista lassan 10 éve abból él, hogy másokra mutogatnak. A primitív magyarok és a haszonleső magyarok ezt nagyon készségesen fogadják.

csikarcsi 2011.05.27. 06:48:42

Ez így mind igaz, de nem ártana jobban odafigyelni a helyesírásra. 2. osztályos tanulók sem írnak így!!

csikarcsi 2011.05.27. 06:50:45

A video feletti négy sorra gondoltam, melyben kér orbitális hiba van.

tomtyi 2011.05.27. 10:11:09

Annak utánanéztél-e, hogy egy szerződésbe milyen körülmények között kerülhet bele olyan pont, mely a műszaki követelményeknek nem megfelelést vis maior-nak minősíti?

„Ha az Alstom szerelvényei rövid időn belül nem állnak forgalomba a 2-es vonalon, akkor a BKV-nak el kell végeznie a régi, orosz kocsik átfogó karbantartását, amely mintegy 3 milliárd forintba kerül.”>Az orosz (szovjet) gyártó véleménye alapján a fő szerkezeti elemeket ki kellene cserélni, most gyakorlatilag 154 db-ot kellene az alapoktól teljesen felújítani. Mintha egy autón az alvázat vagy az önhordó karosszériát cserélnéd ki. Ez nem két fillér lesz, és nem öt perc.
Hogy a hír fél éves, az csak előre vetítette a teendőket. Nyilván késtek, de ha akkor kezdik el a folyamatot, mikor egyértelmű, hogy Alstom-kocsi hamarosan nem lesz, akkor is még hónapok a pályáztatás, tervezés, gyártás, szerelés, stb. Demszkynek meg volt 20 éve, ami alatt gyakorlatilag SEMMI nem történt Budapesten. Ja, nem! Történt. Hunvald, Hagyó, Molnár, Lakos...

Sonka Nery 2011.05.27. 12:52:17

@csikarcsi: láthatóan sikerült megragadni a lényeget a cikkben. máskor ne csak a helyesírás ellenőrzést futtasd le rajta hanem talán érdemes lenne elolvasni...

ámbátor 2011.05.27. 13:04:48

Szerintem ha már a poszt írója elkezdet blogírással foglalkozni, akkor kellet volna egy hejesírásellenőrzőt vásárolnia.
Vagy akkor nem kellene ilyeneket írni: piroslapok.blog.hu/2011/03/30/mar_megint_rosszul_irt_le_egy_5_szavas_mondatot_schmitt_pal

aaabbbccc 2011.05.27. 18:04:24

az, hogy nem kapott az Alstrom engedélyt, nem vis major.
az eredeti kiírásban gondolom benne volt, hogy olyan metrót kell hozni,
ami megfelel a magyar előírásoknak
gondolom a pályázatban ezt a franciák vállalták
akkor hol itt a vis major ? hogy nem tudták elintézni a "szokott módon" hogy
kapjanak engedélyt a nem az itteni szabványok szerint gyártott metróra ?

Zuzu Petás 2011.05.28. 12:03:03

Ez az egész Alsrom ügy biztos, hogy színtiszta politika és nem műszaki kérdés.

A magyar szabvány nyilván azért írta elő a kétkörös független fékrendszert, mert 40 évvel ezelőtt (és lehet, hogy most sem) az oroszok képtelenek voltak üzembiztos fékrendszert gyártani, tehát meg kellett duplikálni, a biztonság érdekében.

Na mármost, a franciák és úgy általában a fejlett technológiával rendelkező országok képesek olyan egykörös fékrendszert gyártani, ami jelzi, ha bármi probléma van, ki tudja küszöbölni a hibás eszközt úgy, hogy közben a metrószerelvény fékhatása semmivel sem csökken. (Egyszerűben: orosz féknél egy szimering hiba miatt akár a teljes fékhatás elmehet, franciáknál nem).

Ezért a világ fejlettebb országaiban a szabvány nem írja elő, ezt az egyébként jelentős öltségnövelő tényezőt.

Gondolom a szerződés megkötésekor ígéret volt az Alstromnak, hogy módosítják a magyar előírásokat mire kell, hogy a világ egyéb helyein kifogástalanul működő szerelvények nálunk is mehessenek.

De közben biztos, hogy a szokásos magyar mentalitással megáldott politika beleszólt,így most se pénz, se posztó!

brlv24 2011.05.30. 10:55:42

@Zuzu Petás: Az a helyzet, hogy a franciak nagyon is jol ismertek a magyar szabvanyokat. A fekrendszer kettos mivoltara tobbszor is felhivtak a figyelmuket.
Ennek ellenere nem valtoztattak rajta.
Azzal egyetertek, hogy ez nem vis major, szimplan hibas teljesites. Kar erte, de itt nem csak a magyar felet lehet hibaztatni, ebben nyakig benne voltak a franciak is.

nemecsek ernő áruló 2011.06.08. 20:13:47

@csikarcsi: Elalélok töletek! Ti erre veritek, hogy vesszőhibákat találtok? Régen láttál te alsós helyesírás füzetet azt hiszem...

Rive 2011.06.20. 12:22:13

@Zuzu Petás: Pl. szimpla buszoknál a fejlett nyugaton is követelmény a többkörös fékrendszer, minden műszaki fejlettségtől függetlenül - sőt, talán épp azért.

Peripetia 2011.06.23. 18:08:13

Szerintemr az Alstom kiválasztása előtt egy metrós szakembert kellett volna megkérdezni, hogy a több országban futó szerelvényei megfelelnek-e a magyar szabványnak, mert már akkor feltételezhető volt, hogy a mi két szép szemünkért nem fog technológiai váltást csinálni. A politikusaink országos és fővárosi szinten is hülyék voltak, azok ma is és és a következők is azok lesznek. Reménytelen az uralkodó osztályunk, ezért reménytelen az egész ország is.

antiliberál 2011.06.26. 16:13:38

Tudtommal már Demszky idejében pereltek.
süti beállítások módosítása