Tegnap valamiért az M1 roppant kiegyensúlyozott híradójára kapcsoltam. Igazából a ritka ocsmány vágás és hírszerkesztés eléggé kicsapta nálam a biztosítékot. Azt hiszem, ennyire pártosan szerkesztett MTV híradót utoljára 1970-ben láttunk, amikor Kádár elvtárs (aki ma lenne 99 éves) bemutatta az újabb öt éves tervet… (cc Véleményvezér: remélem a jobboldali MTV elfoglalás és az az utáni mérhetetlen nézettség relevanciáiról is készül egy olyan színvonalas írás, mint amit a baloldali médiáról összerittyentettek… szerencse, hogy a jobboldali HírTV nem pártos… ugye??)
Na, de maradjunk a tárgynál és az MTV híradónál. Kocsis István, BKV vezér hosszas monológban esküdözött, hogy ő frankón két évvel ezelőtt szólt a városvezetésnek, hogy az orosz metrókocsik már a végnapjaikat élik. Mint ismeretes, kivontak a forgalomból kb. 40 metrókocsit, mert állapotunk annyira leromlott, hogy nem biztonságos már őket használni. Sőt Tarlós „kantáros gatya” István még azt is meglebegtette, hogy lehet bezárják időszakosan a metrót. Totális csőd és káosz várható akkor, de ezért ki vigye el a balhét? Gyullad föl a 100-as izzó Tarlósnál és a Fideszben, toljuk rá Demszkyre, meg az előző városvezetésre.
Nem tisztem Demszky Gábor, SZDSZ-es, volt főpolgármestert megvédeni. Nem is szerettem én őt isten igazából, sőt! De, azért ez nem egészen van úgy, ahogy a Fidesz kommunikációs gépezete beállítja.
Ugyanis, Kocsis lehet, hogy jelezte lehet, hogy nem jelezte, nem tudom, hogy bizony megfáradtak a szovjet metrókocsik. De ne csináljunk már úgy, mintha az előző városvezetés nem csinált volna semmit sem csak nézte, hogy metrókocsik elbomlanak.
Na, de mit is csinálhatott az előző budapesti főpolgi? Hát nem mehetett le a sarki metró boltba venni 40 új szerelvényt, mert metró bolt nincs nagyon és különben sem úgy árusítják azt. Hanem kiírt egy közbeszerzést. És széles e kerek földről a metrógyártó cégek ide sereglettek ajánlatot tenni, hogy ők ilyen és ilyen technikai felszereltséggel, ennyi és ennyiért tudnak metrókocsit gyártani. A közbeszerzésnek szigorú szabálya van. A politikusok nem választhatják azt, ami nekik a legszimpibb. A legolcsóbb árat adó, a meghatározott technikai paraméterekre, a befutó. Azt jó napot. Ebbe nagyon belenyúlni nem lehet.
Hát kedves barátaim! Ez volt az ALSTOM szerződés, teccenek ugye emlékezni? Az ALSTOM-mal nem csak a 4-es metró szerelvényeire szólt a szerződés! Hanem a megfáradt 2-es metró kocsijait cserélték volna le első karikában, ALSTOM kocsikra… Lehet ez pont annyi szerelvény, mint amennyit most kivontak?
Aztán, már az első ALSTOM kocsi meg is érkezett ide hozzánk. A történetet nagyon leegyszerűsítve, azoknak a metrókocsiknak a fékrendszere nem felelt meg a magyar szabványnak. Ami, egyébként a sajtó szerint is, sokkal szigorúbb a nemzetközi trendeknél.
Az ALSTOM kocsik a világ 22 nagyvárosában futnak kifogástalanul, nekünk meg nem volt jó… na, de ilyen a magyar metró szabvány…. Egy kis pikírtséggel mondhatnám, ha az alkotmányt át lehet írni… no, de talán még az oké is: ha nem megfelelő a kocsi akkor tessék megfelelőt gyártani.
A BKV ezután szerződést bontott az ALSTOM-mal. Ami szerintem hiba volt, egyrészt már volt fizetve a cégnek, másrészt talán ha tárgyalnak, akkor lehet meg lehetett volna állapodni a céggel, nem tudom. De tény, a szerződésbontás után az ALSTOM a francia bírósághoz fordult, ami az ALSTOM-nak adott igazat. Így most se pénz se metró…
Az, hogy ez a része a dolognak elkúrás volt-e Tarlóstól és a Fidesztől, nem tudom. De egy biztos, hogy én tárgyaltam volna, mert több év egy új metró tendert lefolytatni, hiszen mint megbeszéltük Tarlósnak sincsen sarki metró boltja, ahova be tud menni 40 metrószerelvényt venni… minden kezdődik elölről. ALSTOM kocsik meg már készen vannak. Talán azok fékrendszerének módosítása könnyebben megoldható lehetett volna. Főként, ismerve a francia bíróság ítéletét. De ehhez kevés az infóm, így nem tudom, hogy ez hiba volt-e? Szerintem igen.
Viszont amiről merem mondani, hogy elkúrás volt Tarlós részéről, és ezért már nem Demszky a hibás, az az, hogy amikor ez az engedély mizéria kezdődött, akkor már a sajtó is világosan leírta mit kellene tenni:
Hát a hír több, mint fél éves. Nem álltak forgalomba a szerelvények. Elkezdet-e a főváros a metrókocsik korszerűsítését? Nem! Ki a főpolgármester? Tarlós. Neki kellet volna ezt meg tenni? Igen. Akkor ki a felelős a kialakult helyzetért? Tarlós. Szerintem ez ilyen egyszerű.
Sőt... 1975-ben sem volt korszerű a metró...
Ugyanis egy vis major helyzet állt elő, amikor az ALSTOM nem kapott engedélyt. Ezt már a jelenlegi városvezetésnek kellet volna jól kezelni. Ezt nem tették meg, szerintem. Akkor ne mutogassanak már másra!