Hírek és kommentjeink

 

 

Piroslap on Facebook


Legutóbbi hozzászólások

Egy igazi rezsicsökkentő ötlet

2014.01.05. 07:46 | Rabelais | 311 komment

Címkék: populizmus rezsicsökkentés

keszulek06.jpg

Az állam  engedélyezze, vagy kötelezze a Főtávot az egyéni emberek (lakások) "kiugrásának" lehetőségére, egyéni mérőórák felszerelésére, ahogy az a vízóráknál lehetséges.

***

Külföldön dolgozok, és van egy lakásom, amely távfűtéses. Miért nem adom ki? Mert nem akarom, hogy lelakják. Mert szeretem a lakásom, mert szeretek ott lakni, amikor itthon vagyok. Mert szeretek időnként hazajönni Magyarországra.

Miért nem adom el a lakást? Mert macerás, és később esetleg vissza szeretnék jönni. Még nem döntöttem. Attól is függ, hogy eltakarítjuk-e együtt ezt a rohadt rendszert. Egy kicsit a család is ki tudja használni a lakást, de nem lakik ott senki állandóan, aki teljesen kihasználná a fűtést.

Amiatt, hogy távfűtéses a lakás egy csomó pénzt fizetek a semmiért. Németországban dolgozok. Ott bérelek egy lakást. Az is távfűtéses. Karácsonykor elég hosszú ideig hazalátogattam, és odakint lekapcsoltam a fűtést. Van értelme, mert az mérőórás. A hétvégén megyek vissza Németországba. Itthon nincs is értelme lekapcsolni a fűtést, az ember merő környezetévdelemből teszi csak meg.

Miért vettem ilyen lakást? Nem gondoltam, hogy külföldön fogok dolgozni, nem gondoltam, hogy Magyarországon nemsokára egy ilyen szar rendszer fog jönni. Szeretem a lakásom, minden más szempontból tetszik.

Hogy miért nem tetetek fel mérőket (költségmegosztónak nevezik hivatalosan) itthon a fűtőtestekre? Mert nem lehet. Csak az egész ház beleegyezésével és közös befektetésével lehetne, de ha van a házban valaki, aki nem akarja, akkor nem lehet. És mindig akad ilyen. Igazából nem is lehet nagyon kárhoztatni, mert aki állandóan a lakásban van, az kb. annyit fizet, amennyit a mérőóra (költségmegosztó) alapján fizetne. Neki nincs rajta nyereség, de a mérőóra pénzbe kerül. Érthető.

Az ember bosszankodik. Mondhatja az olvasó, hogy ha külföldön dolgozok, biztos eleget keresek, ki tudom fizetni. Biztos azért csinálom, mert megéri. Ez igaz, valamivel többet keresek külföldön, és a távfűtéssel együtt is.

Természetes jogérzékem azt mondja nekem, ha megvettem a lakást, azzal nem köteleztem magam arra, hogy örökre fizessek távfűtést, hogy ne léphessek ki a rendszerből. Olyan nincs, hogy nekem kötelező legyen például kábeltévét előfizetnem. Akkor olyan sincs, hogy távfűtést kötelező fizetni. Kapcsoljanak le! Ja, hogy nem tudnak?! Akkor tegyék lehetővé, hogy csak azt fizessem, amit fogyasztok! Mi az, hogy azt is fizetnem kell, amit nem fogyasztok, ha akarom, ha nem?! Ez olyan, mintha lemondhatatlan telefondíjat kéne fizetnem örökre, csak mert van egy lakásom, pedig nem is telefonálok.

És aztán az ember még jobban bosszankodik, mert amíg itthon voltam, a tévében állandóan nyomatják ezt a Főtáv reklámot. "Korszerűsítse lakását!" "Kérdezze meg közös képviselőjét!" Hát megkérdeztem, sokat érek vele.

És az a helyzet, hogy még a Főtávot sem lehet nagyon kárhoztatni. Ők is csak az érdeküket nézik. A Főtávnak semmi előnye nincs abból, ha az emberek mérik a fűtésnél a felhasznált hőt.

Nos, pont ez az a helyzet, ahol az államtól várjuk a megoldást. Az államnak pont az a feladata, hogy megoldjon dolgokat, melyeket egyenként nem tudnánk, vagy nem volna érdekünk megoldani. Megoldják azt, ami üzleti alapon nem akar megoldódni. Az állam feladata, hogy bíróságokat tartson fent, utakat építsen, ha kereskedelmi alapon nem megy a tömegközlekedést, a rendőrséget fenntartsa. Azért, és akkor, ha ez kereskedelmi alapon nem megy. Lehetne a rendőrség például egy cég is, amelynek fizetni kell, csak ez kicsit körülményes, ezért az állam magára vállalta a dolgot.

Nos, a Főtáv ráadásul önkormányzati tulajdonban van, tehát az állami megoldás még kézenfekvőbb. Most itt van a nagy rezsicsökkentések divatja. A távhő rezsijét is csökkentették. Hát jó, de ez nekem sokat nem segít.

Nekem az segítene, ha az állam támogatná a távfűtési rendszerek modernizálását, hogy ezt ne a lakóknak kelljen fizetnie. Sőt, az állam akár kötelezővé is tehetné. Vagy lehetővé tehetné, hogy egyenként szereljenek fel az emberek mérőórát. A víznél ez ugyebár lehetséges. Ott is az volt, hogy régen az egész társasháznak egy órája volt, és leosztották a vízdíjat. Ott lehetővé tették a mérőórák (költségmegosztónak nevezik) felszerelését, és az emberek meg is tették, mert a vízdíjon hitték, hogy tudnak spórolni. Ugyanez lehetne a távfűtésnél is. Tehát a két javaslat:

1) Az állam vagy nyújtson támogatást pályázaton vagy a Főtávon keresztól a mérőórák lényegében ingyenes felszerelésére.

2) Vagy engedélyezze, kötelezze a Főtávot az egyéni emberek kiugrásának lehetőségére, ahogy az a vízóráknál lehetséges.

Miért érdeke ez az államnak? Azért, mert ha mérő van, akkor már érdemes lekapcsolni a fűtést, ha elmegy valaki a hétvégére. Érdemes spórolni. Sőt, nem csak spórolni, az emberek akár hőszigetelésbe is belefektetnének. Így minek?! Ha mindenki spórol, akkor az egész ország valamennyivel kevesebb energiát (ha jól tudom, a Főtáv gázzal fűt) igényel. Ez jó az államnak. És ha ezt meg lehetne oldani egy egyszerű törvénnyel, költségek nélkül (az egyéni kiugrás lehetőségének biztosítása csak egy tollvonás lenne), akkor az állam csak jól járna.

Miért járnának ezzel jól az emberek?! Ez már az előző bekezdésből is kitűnt. A mérőórával tudnának spórolni, és ez tényleg rezsicsökkentés lenne. Igazi rezsicsökkentés az embereknek, és igazi rezsicsökkentés az államnak is. Fenntartható rezsicsökkentés lenne.

Egyébként most karácsony környékén nem volt valami nagy meleg a lakásban, és közben tök enyhe idő volt. Egyszerűen nem fűtöttek annyit, amennyi ahhoz az 5-6 fokhoz kellett.

Hogy miért nem lépi ezt meg ez a kormány? Azért, mert populista hülyék, akik csak olcsón akarnak szavazatokat vásárolni, de az ország vagy az emberek valódi érdekeit nem nézik. Mert ez tényleges rezsicsökkentés lenne, hosszú távon, mert fejlődés lenne, mert a fenntartható fejlődéshez hozzájárulna, mert környezetvédő lenne, mert minden szempontból pozitív lenne. És mert az ország tényleg jobban teljesítene.

De a Fidesznek nem kell, hogy az ország tényleg jobban teljesítsen, nekik csak az kell, hogy ezt hazudják.

Piroslap Twitteren Piroslap Facebookon Piroslap IWIW-en Piroslap Hírlevél
 

A bejegyzés trackback címe:

https://piroslapok.blog.hu/api/trackback/id/tr1005733985

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoncolan 2014.01.06. 05:53:24

Pont ezért genyó a FŐTÁV... Beszélnek mindenféle hülyeségeket -hogy szükséges a ház fűtési rendszerének beszabályozása, stb. - amit nem csinálnak meg, mert nem tudják megcsinálni!!! A rendszer egykörös, betolják a 45 fokos vizet, oszt' jónapot...
Szélső lakás, vagy nem szélső - mindenki ugyanazt kapja, az öko programjukban felszereltetett termosztatikus radiátorszelepekkel meg mehetünk a viharba. Ilyen alacsony vízhőfoknál nincs szerepe, maximumra tekerve is legfeljebb 20,5 fok van a lakásokban. Na, igen, a belső, minden oldalról fűtött lakásokban van 21 fok, de nem a szerződés szerinti 23 !!! Úgyhogy a fenti elmélkedések egy kalap szart sem érnek, a fűtési rendszerek olyanok, amilyenek, a FŐTÁV meg a helyzet megoldása helyett csak süketel és viszi a pénzt !

bartospeeter 2014.01.06. 05:57:18

annyit tennék ehhez hozzá, hogy 30 éve ez megy. Tehát a populista FIDESZ jelzővel ugyan egyet értek, de ettől nagyobb a a baj. Általános a politikai elit szellemi alultápláltsága a modernizmus szükségességét illetően. Százával gyártják a törvényeket, de a paraszti ésszel egyszerűen megoldható problémák elmaradnak a nagy teoretikusok megoldani feladatlistájából. Tanult bunkók vezetnek minket, s miközben szidjuk a basáskodó cégeket, intézményeket, csak-csak olyanokra szvazunk, akik foggal körömmel védik ezt a despotikus rendszert.
bartospeeter.nolblog.hu/archives/2013/11/22/4_ev_tor-tura_a_Telekommal_jogeros/

bartospeeter.nolblog.hu/archives/2013/06/14/Kell-e_nekunk_Nagymaros/

bartospeeter.nolblog.hu/archives/2013/05/05/az_EON_bulldogjai/

zoncolan 2014.01.06. 05:59:35

... és a további vtákhoz csak annyit. van a szolgáltató / FŐTÁV / és van a fogyasztó, aki perkál minden hónapban- nyáron is. A fogyasztó jelen helyzetben kiszolgáltatott, mindenféle szempontból. Nem kapja meg azt, amiért fizet és nincs választási lehetősége. Törvény szerint ez az erőfölénnyel való visszaélés, magyarra lefordítva pedig annyit jelent, hogy a FÓTÁV fényes nappal meglopja a fogyasztókat !!!

BKV reszelő 2014.01.06. 06:20:25

@thoma24: Ha nem tudod, hogy mit jelent, inkább ne szólj hozzá. A FŐTÁV nem lop meg, tulajdonképpen te nem látod a fától az erdőt és reklamálsz. Ismered az alábbi mondásokat?

Hallgatni arany.
Hallgattál volna, okosabb maradtál volna.

zoncolan 2014.01.06. 06:34:15

@BKV reszelő: Ha nem azt kapod a pénzedért, ami jár, akkor megloptak-világos?
Pláne, ha szerződésben rögzített feltételek vannak és azt nem teljesíti a FŐTÁV.
Te csak reszelj reszelő, ehhez van agyad - ennyi agyad van.

parati 2014.01.06. 06:37:25

Poszter milyen szeren van? Tudod, a Főtávon kívül van még néhány távhőszolgáltató, bár lehet, hogy a vidéki bunkók a jurta közepén fával fűtenek. Inkább az "ik" ragban végződő és tárgyas igék használatát tanuld meg.
Ritka szar poszt.

parati 2014.01.06. 06:40:47

* tárgyas ragozást.
Ettől még áll, hogy ritka szar poszt.

BKV reszelő 2014.01.06. 06:41:05

@thoma24: Hibbant barátom, a poszt, amit írtál, az arról szól, hogy te alig vagy otthon, ezért leválnál, hogy ne kelljen a fűtés számlát fizetned. De ebben az esetben a jó hővezető 10 cm vastag betonfalon a szomszéd fűtene ki téged, csak éppen ő fizetné ennek a többletfűtésnek a költségeit. Te ezt szeretnéd és nem érted meg, hogy műszaki ok az, hogy a lakások között hőhíd a válaszfal...mondjuk a hőhídról sincs fogalmad sem, mert akkor ilyen ökörséget nem akarnál.

BKV reszelő 2014.01.06. 06:48:41

@zoncolan: Pont azt kapod a pénzedért, ami jár. Ha hülye vagy - tipikus devizahiteles - aki nem olvassa el a szerződéseit, akkor meg ne itt siránkozz, hanem a környékbeli általános iskolák valamelyikében. A FŐTÁV arra szerződik, hogy adott időablakban távhőt szolgáltat az időjárás függvényében változó mennyiségben és az időablakon kívül eső részében az évnek, adott hőmérsékleti viszonyok mellett bekapcsol. Semmi mást. Ezt minden panelos megkapja. Olyan pedig, hogy JÁR, a mosogató szélén van és 10000 síugrósáncon tányért is elmosogat. Neked a szád JÁR még, de nem jön ki rajta két értelmes mondat sem, ezért sajnálatos ez a dolog. Nálad már csak Tódi24 felhasználó hülyébb, ő minősített eset.

BKV reszelő 2014.01.06. 06:50:21

@BKV reszelő:

"...10000 síugrósáncon tányért..."

helyett

10000 síugrósáncon TÁROLT tányért

Mária 2014.01.06. 07:27:13

@Doomsday Killer:

"Emlékeim szerint egész nagy összeget "spóroltak" meg nekünk másokhoz képest mivel durván 500 Ft/hó amit nyertünk,"

Ez abban az esetben igaz, ha 2500 forintot fizettél a távfűtésért havonta a rezsicsökkentés előtt, mert 2500 Ft 20%-a az 500 Ft.

Oda megyek lakni :)

Whatewer 2014.01.06. 07:35:03

Ide tényleg csak dilettáns, személyeskedő idióták írnak bejegyzéseket?
"egyéni emberek kiugrásának lehetőségére"
Egyéni emberek... na mucikám én nem élhetek ezzel, mert többen vagyok. De persze a comment szekció végigfröcsögése az nagyon megy.

Mária 2014.01.06. 07:40:59

@Doomsday Killer:

"Minden Csepeli kutyás ingyen kap egy évre elegendő kis fekete zacskókat a kutya utáni takarítás céljából. 3 éve van kutyánk szóval nem tudom mióta tart ez, de úgy éreztem végre tényleg igyekeznek tenni valamit azért, hogy egy kicsit emberibb körülmények között élhessünk."

100 db kis fekete zacskó kb. 200 Ft lehet.

Gratulálok a csepeli kutyásoknak, ha még erre se telik, de akkor a kutyát miből etetik, és miből fizetik ki az állatorvos költségeit? Vagy arról van szó, hogy amit az "állam ad", azt fel kell markolni, akkor is, ha az egyén maga is ki tudná fizetni?

És közmunkást adnak-e a zacskó mellé közpénzből, vagy a mocskosállam elvárja a csepeli kutyásoktól, hogy maguk szedjék fel a kutyájuk után az ürüléket?

SemBoga 2014.01.06. 08:03:15

@zoncolan: Ha nem azt kapod a pénzedért, ami jár, akkor megloptak-világos?

Ha megloptak, menj a rendőrségre.

panellako14 2014.01.06. 08:34:24

@rabelais: A hőszolgáltató cégek eddig is nagyobb részt önkormányzati tulajdonban voltak. A jövőben pedig lehet, hogy tejesen átveszi az önkormányzat. Az önkormányzatot pedig az állam tartja el. Az állam se akar százmilliós energialopásokat benyelni.

Még annyit, hogy a vízszolgáltatókra vonatkozóan 2013. februárjában hoztak egy Korm. rendeletet, hogy azon társasházaknál nem számolhat fel különbözeti vízdíjat (főmérő és mellékvízmérők különbözetét), amely házakban minden lakó hitelesített vízmérőórával rendelkezik. Nálunk mindenkinek van hitelesített vízórája. Ennek ellenére a mai napig jelentős összeget számláznak ki társasházunknak ilyen címen, amit a lakóknak kell megfizetni a közös költségben. A közös képviselő már írt a vízművek igazgatójának és a rezsicsökkentésért felelős kormánybiztosnak is, de eddig semmi eredmény nincs.
A vízművek többségi tulajdonosa az önkormányzat. Ez évben lehet, hogy teljes
egészsében átveszi az önkormányzat.

A hőszolgáltatónál pedig sokkal nehezebb mérni a felhasznált hőenergiát, mert egy panelban a felső emeleteken és a középső lakásokban lakásokban teljesen lekapcsolt radiátornál is megvan a 20-21 fok (a függőleges csövek, alsó, felső és mellette lévő lakások fűtik) , míg a földszinti, első emeleti és szélső lakásoknál a maximumra állított radiátorral is alig van ilyen hőfok. Éppen ezért a költségmeg-
osztók felszerelésének nem sok értelme van.

Én ismerek olyan kisgyermekes családot, akiknél megvolt a panelprogram és a költségmegosztó felszerelése. A család a földszinten lakik és ráadásul a szomszédai nagyon spórolósak, szinte teljesen lecsavarják a radiátort. Nála ezért csak 18-19 fok van, amelyben a gyermekei fáznak, szinte az egész fűtési szezonban villanyradiátorral segít rá a fűtésre. Amellett, hogy maximális fűtési díjat fizet a távhőnek még fizeti a jócskán megnövekedett villanyszámlát is.

Zedder 2014.01.06. 08:36:04

Nem olvastam el egy kommentet sem, sorry, ha már felmerült.

Poszter!

Ne merd mérőnek nevezni a költségmegosztót, mert NEM AZ! Hanem egy kamugép, ami kvázi lottószerűen kidob majd egy összeget neked, utólagos számítással - sose lett volna szabad ilyet engedélyezni, ez a legnagyobb átbaszás, ami valaha létezett!

Don Quixote de la Ferko 2014.01.06. 08:37:33

"Nekem az segítene, ha az állam támogatná a távfűtési rendszerek modernizálását, hogy ezt ne a lakóknak kelljen fizetnie. "

Én meg azt támogatom, hogy a lakó fizesse meg, és ne mások adóját kelljen arra fordítani, hogy egy szarrágó spórolhasson. Spórolni akarsz, beruházol, oszt majd megtérül, de az én adómra ne kuncsorogj, mert leköcsögözlek, oszt még te fogsz megsértődni.

Zedder 2014.01.06. 08:54:07

Na látom csak előjött már a téma.

@madmanic78: "Nettó baromság. Több cég foglalkozik költségosztók telepítésével, elszámolásával,"

Azzal mit akarsz magyarázni, hogy több cég is nyerészkedik a mérnökileg képzetlen, laikus lakókon? Attól még nem válik helyesség a módszer, főleg nem méréssé... Pontosabban nyilván mér, csak nem ártana tisztázni, hogy mit is ! Tudod, mennyi? 30! Mi harminc?

"Az egység ZÁRT, PLOMBÁS MŰANYAG HÁZBAN VAN, nem tudod eltávolítani a radiátorról, tehát nem tudod manipulálni."

Röhög a vakbelem. Nyilván azért lehet a neten plombákat rendelni, mert nem lehet eltávolítani. Vagy egy az egyben leszerelni a radiátort a fűtés szezon kezdetén, és visszarakni a végén...

"A költségosztókat a radiátor teljesítménye szerint programozzák, méri, hogy hány fokos, mennyi ideig melegít, és kiszámítja, hogy azon a méretű radiátoron a mért időszakban leadott teljesítményhez mennyi energia volt szükséges."

Aha, ezt is láttam gyakorlatban, amikor nálunk szerelték. Csak a közvetlen szomdszédoknál a folyosón van vagy 7 féle radiátor, adatlap sokaknál semmi, ki őriz ilyeneket évek-évtizedek után... A mérőt konfiguráló cég azt mondta van 3 szabvány beállításuk, ők nem állnak neki ezzek szarakodni, osszuk be! BAZMEG! Nyilván pontosan mér, ugye???

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.01.06. 08:56:05

külföldön dolgozol, hogy is takarítasz te el bárkit is??

Mészáros Laci 2014.01.06. 09:02:37

az már rég volt, hogy a társasházakban egyetlen lakó ellenállásán megbukott bármilyen kezdeményezés. itt inkább arról lehet szó, hogy a lakótársaid többsége nem akar költségmegosztót.

kavinton 2014.01.06. 09:08:36

Ez az ötlet kaposváron kb 10 éve működik. Vagy régebb óta...
Tapasztalat:
1. Nem tökéletes, sőt inkább szar.
2. A költségmegosztó a radiátor és a levegő hőmérséklete közti különbséget méri.
3. A 2. pontban leírtak egész évben érényesek.
4. Visszanézve több évet, a költségmegosztó nyáron is regisztrál fogyasztást.
5. A szellőztetés télen extra fogyasztást indukál. Pont mint nyáron, amikor nincs a rendszerben meleg víz.
6. Iszonyú pontatlan...
7. 2013 telétől a mai napig csak 3 fok alatt állítottam fűtésre a szabályzot, de ilyen csak kb 1 hét volt. A mért fogyasztás már most annyi mint tavaly a hibásan kivitelezett nyilászárócsere után (hibásan záródik az erkély ajtó amit saját magamnak kellett helyrehozni, mert a cég aki elnyerte az egész házban a cserét szarul végezte a dolgát) amire csak 2 hét után jöttem rá. Hidegben megvetemedik. Hidegben!!!!!!! Érthetetlen. Nyáron még oké lenne, na de hidegben....
8. Nem minden fűtőtestre lehet felszerelni.
9. Nem minden távfűtéses házban alkalmazható. Az épület belső hálózatától függ.
10. Az épület betápján lévő mérő az irányadó és nem a radiátorokra felszerelt költségmegosztó...
11. Az épület szigetelése többet ér, feltéve ha nem bassza el a kivitelező. Nálunk igen vicces lett. Az erkélyek rosszul lettek szigetelve, így az erkély beton felületén a meleg simán távozik.
12 ....

BigPi 2014.01.06. 09:32:00

@Mária: "Én ugyanezt a nappal 18, éjjel 16 fok ökölszabályt követem....."

Teljes mértékben igazad van. Sőt igazából ahol nincs otthon senki délelőtt, ott még a 16 fok is elegendő.

Annak idején mikor leköltöztünk panelból családi házba, majd megfagytunk a 20-21 fokos szobákban. Most a 16-17 fokot találjuk ideállásnak. Igazából egy fűtésrendszer, akkor tökéletes, ha legalább kétkörös. Van egy teremfűtést biztosító rész ami a lakást felfűti 15-16. fokra, plusz van egyedi (helyi)fűtés ami, csak akkor működik mikor ott vagyunk.

Don Quixote de la Ferko 2014.01.06. 09:43:33

@Mária:

"vagy egy aláöltözetnek nevezett meleg alsót, mert azt egyszer kell megvenni, fillérekért darabját"

Kinek mi a fillér. Egy normálisabb "jégeralsó", vagy mi a neve, a divatroll majd megmondja, 5-6 db. ezres.

Zedder 2014.01.06. 09:49:27

Óóó, látom felmerült és le is fociztátok az általam feszegetett kérdést, sajnos a poszter elég korlátolt, amiért nem képes felfogni a költségosztóval kapcsolatos problémákat.:(

@Doomsday Killer: "Ja es annyi lenne meg, hogy ha muszakilag nem megvalosithato az egyeni meres akkor a cikkironal megis hogyan voltak kepesek megcsinalni a Nemetorszagi lakasaban? "

Sehogy, ugyanolyan szar ott is, ugyanúgy hőbörögnek a lakók. Az ebay tele van plombákkal, ráadásul még nagyon sok párologtatós, nem digitális kütyü van, ami aztán télen-nyáron mér (már aki fenthagyja egyáltalán).

A valódi méréshez az kellene, hogy lakásonként 1 cső menjen be és 1 cső jöjjön ki. Na arra lehetne építeni hőmennyiségmérést (mint ahogy a normális lakásoknál van), minden más csak kamu.

fda 2014.01.06. 10:21:06

Kedves cikkíró

a panelekben a fűtést nem úgy tervezték, hogy egyedileg használható legyen.
Egyetlen, egymásra fűzött rendszer, amiből nem lehet csak úgy kiszállni, és úgy van kitalálva, hogy az egymás mellett álló lakások egymást fűtik, ezért ha te minden radiátort leszerelnél, akkor sem fagyna le a lakásod. Persze, a szomszédból ez hőt vonna el. Ezért ne a telefonhoz vagy a vízórához hasonlítsd a helyzetet, hanem pl. a közvilágításhoz, vagy az utak karbantartásához, amihez mindenki hozzájárul, nem lehet egyenként mérni, hogy ki mennyit használ pl. az utca fényéből.

Ha spórolni akarsz a fűtéssel, olyan lakást kell venned, ahol a fűtéssel lehet spórolni (ennek ellenére a panelben is lehet, természetesen, például úgy, hogy ha meleg van, akkor nem az ablakot hagyják nyitva, hanem lejjebb teker egy radiátort - igaz, ez közvetlenül nem látszik a számlán. Ahogy az is igaz, hogyha az emberek picit gondolkodnának a lakótelepen, a spórolástól összességében kevesebbet fizetnének...)

fda 2014.01.06. 10:23:04

Kedves cikkíró!
Még valami: miért kellene ingyenes mérőberendezéseket kapnod?

Én saját házat építettem, és minden mérőberendezést meg kellett fizetnem. Sőt még a szigetelést és az ablakokat is kifizettem a házra, nem úgy, ahogy ezt sokan ingyen elvárják a panelokban.

fda 2014.01.06. 10:25:41

@Doomsday Killer: "ha muszakilag nem megvalosithato az egyeni meres akkor a cikkironal megis hogyan voltak kepesek megcsinalni a Nemetorszagi lakasaban?"

Szerintem úgy, hogy az egy másféle tervezésű, építésű lakás, ahol meg lehetett csinálni. Ki gondolta volna!

Borenbukk 2014.01.06. 10:44:17

@rabelais: Neked valami szenvedelyed, hogy a nalad latvenyosan ertelmesebbeket kretenezed es idiotazod? Nem mondom, vannak benne tavlatok, ahogy elnezem.

Egyallampolgar 2014.01.06. 10:47:39

Kedves poster Rabelais!

Maga teljesen félreértette a helyzetet. Úgy látszik Németország túl messze van ahhoz, hogy lássa a fa mögött az erdőt. A rezsicsökkentés nem azért van, hogy az emberek vagyona gyarapodjon.
Ha ez cél lenne eleve nem lenne ilyen röhejesen kevés kamat a megtakarításaikra. Ha ez cél lenne, nem emelte volna fel a kormány a pénzügyi költségeiket, nem emelte volna fel a mobilszámlájukat stb.
Ha ez cél lett volna nem zavarja el a munkáltatójukat. Ön nyilván nem látja, hazánk jelenleg befeketetésre nem ajánlott ország. Persze ezt nem az állampárt mondja hanem azok a nemzetközi intézetek akik ebből élnek.
A rezsi csökkentésre az energiafelhasználás csökkentését célzó beruházások lettek volna a megoldás. A szegényeknél maradva pl panelháztömbök hőszigetelése által. De a stadion korszerűsítés valahogy itthon fontosabb.
Szívesen segítettem és továbbra is szeretettel várjuk vissza!

Borenbukk 2014.01.06. 10:54:13

Egyebkent en tudok egy pedagogiailag igen hatasos megoldast. A Fotav kiszamlazza a tarsashaznak a haz homennyisegmerojen mert fogyasztast, aztan a lakok lematekozzak egymas kozott, hogy mennyi az annyi. Kicsit nehezebb lenne a szolgaltatot, meg az allamot utalni miatta, hogy Marika neni csak a kisszobat futi, azt is alig. A felso lako megprobal csalni, az also meg egesz nap nyitva tartja az ablakot, mert cigizik, es maskepp nem szellozik rendesen a lakas.

panellako14 2014.01.06. 10:54:37

@kavinton: Nálunk nem volt panelprogram és költségmegosztót sem szereltünk fel. A közös képviselőnk korrekt módon tájékoztatta a lakókat arról, hogy nincs értelme egy nem hitelesített, manipulálható mérőeszközzel elosztani a fűtési díjat akkor, amikor az egyes lakásokban teljesen lekapcsolt radiátornál is van 21 fok, más lakásoknál pedig még maximumra állított radiátorral sincs meg a 21 fok.

Az igazságos fűtési díj elosztás érdekében a fentiek miatt olyan mértékben kellene eltéríteni a mért adatokat ilyen-olyan szorzókkal, hogy a végén ugyanott lennénk mint most. Eljutnánk a légköbméter szerinti elosztáshoz.

Azt is elmondta, hogy a nem hitelesített költségmegosztók hibás működése vagy buherálása miatt a becsületes lakókat érheti kár, mert a lépcsőházba beadott hőmennyiséget minden esetben ki kell fizetni. A buherálóknak és azoknak, akiknél a költségmegosztó hibás működés miatt kevesebbet mér olcsóbb lesz a fűtés, a becsületes lakóknak pedig többet fognak fizetni.

Ezek után a közgyűlés nem szavazta meg a költségmegosztók felszerelését.

A közgyűlésünk után nem sokkal akkor még az MSZP részéről elhangzottak olyan vélemények, hogy a költségmegosztás miatti aránytalanságokat úgy lehetne megszüntetni, ha 70-80 %-ban légköbméter szerint osztanánk fel a hődíjat és csak 20-30 %-ban a költségmegosztók alapján.

Ez a 20-30 % olyan kis összeg, hogy emiatt nem érdemes a költségmegosztókat beszerelni, mert annak is van költsége (önrésze) arról nem beszélve, hogy a leolvasó cégek az évenkénti radiátor leolvasásért 500-600 Ft-ot kérnek radiátoronként.
Számoljunk: Nálunk 250 család lakik, minden lakásban legalább 3 radiátor van (sok helyen több is).
250x3=750 Ha ezt a 750 radiátorszámot megszorozzuk 500 Ft-tal, akkor 375.000 Ft csak a leolvasás díja (ha 600 Ft-ot kérnek, akkor több is lehet), amit
a közös költségben kell a lakóknak megfizetni.
Belátható tehát, hogy ezzel csak a költségmegosztót leolvasó cégek nyernének.

Zedder 2014.01.06. 11:17:37

@panellako14: "Belátható tehát, hogy ezzel csak a költségmegosztót leolvasó cégek nyernének."

Erről van itt nagyban szó. A költségosztó lobbi kellően erős az országban.

Egyébként meg egy 30-40 lakásos társasházban, esetleg több száz lakásos panelben lehetetlen bármit végigvinni. Nyilván lesznek nyertesei az osztózásnak, és azok ott lesznek a közgyűlésen, amikor ellene kellene szavazni. A nyuggerek meg elhisznek mindent ami "le van írva papírra" meg a mérnökúr kölönben is megmondta. Ja, hogy én is mérnök vagyok? Húzzak a picsába a 35 évemmel, én nem érthetek hozzá.

Az meg nyilván véletlen, hogy amikor lemegy az ember a pincébe a tárolókban ott állnak komplett radiátorszettek. Nyilván lomizásnál szedték össze a tisztelt lakók, és annyira megtetszett nekik, hogy azt a pár mázsát elcipelték a pincéjükbe, laza testmozgás gyanánt. Véletlenül sem arról van szó, hogy egyesek két készletnyi radiátort tartanak otthon...

Vagy hogy én (szintén nem élek otthon) kb. ugyanannyit fizetek fullra letekert radiátorokkal, mint a költségosztás előtt. Talán ha 4 hétvégén voltam otthon a téli időszakban. Megjegyzem korábban is le voltak tekerve a radiátoraim (saját pénzből cseréltem őket + tettem fel saját pénzből termosztátot + új nyílászárók), de valahogy akkor konstans 22 fok volt télen, most meg 16-17 fogad, ha benézek a lakásba... És fizetem a leolvasási díjat. Aha, köszi, nyilván jól járt vele valaki...

VT Man 2014.01.06. 11:40:45

Hű de idióta a posztoló.

Azért nem lehet egyénileg mérni, mert a panelokban elég nagy az átfűtési hatás.
Tehát ha te letekered nullára, akkor a szomszéd sokkal jobban kell fűtsön. Sajnos ezen nem lehet változtatni máshogy.

A költségmegosztó is csak részmegoldást ad, legalább ott van lehetőség kompenzációs számolásra, pl. aki nullára húzza a fűtést, az is fizessen már valamennyit, mert vámpírkodik a szomszédoktól.

A másik, hogy bizony, el kellene adni azt a lakást. Nincs racionális érv a megtartása mellett. De ha mégis, akkor fizess a hülyeségedért.

Bármikor hazajöhetnél bérelt lakásba, ha csak átmenetileg kell valami.

Mária 2014.01.06. 11:41:39

@Don Quixote de la Ferko:

"Egy normálisabb "jégeralsó", vagy mi a neve, a divatroll majd megmondja, 5-6 db. ezres."

Árgépen néztem, noname pamut darabokat már egy ezresért is adnak. Nem kell kinti sportokhoz való márkás, nedvességeloszlatós, kifelé párologtatós csodákat venni. De felülre egy vékony, testre simuló pamutpóló is tökéletes, rá az egyébként hordott ruházat, alulra meg kötött, vékony pamut harisnyanadrág, bár fiúknak ilyet még csak vastag változatban láttam. De a jégeralsó is van olcsóban, nem a nagypapa-féle iszonyat vastag, hanem a testhez simuló.

panellako14 2014.01.06. 11:55:05

@victor vacendak:

Nem a széthúzás miatt nem valósult meg, illetve nem fog megvalósulni a panelprogram több helyen. Az ok a következő volt:

A 2014. évi panelprogramot 30 %-ban támogatja meg az állam, de sokan nem fognak élni ezzel a lehetőséggel, azért mert egy 2 szobás lakásnál a panelprogram kb. 900 ezer Ft-ba kerülne (sokkal több mindent elvégezni a panelprogram keretében mint korábban). Ebből az állami támogatás 270 ezer Ft, de lehet, hogy azt csak évek múlva kapja meg a ház. Az egy lakásra jutó önrész 630 eFt.

Erre az önrészre hitelt kellene felvenni, mert csak nagyon kevesen tudják ezt egy összegben kipengetni. A hitel visszafizetéséért pedig az egész lakóközösség felel. Ha a havi törlesztőrészleteket a lakók nem fizetése miatt nem tudja kifizetni a társasház,a bank felmondja a hitelszerződést. Ez esetben még azoknak a lakóknak a lakására is kerülhet végrehajtási jog a nem fizetők miatt (sortartásos kezesség), akik annak idején egy összegben befizették a rájuk eső önrészt.

A fűtési számla 3 részből áll: alapdíj, meleg víz fűtése és hődíj. Ezekből a tételekből egyedül csak a hődíjon lehet kb. 30 %-os megtakarítás akkor, ha végrehajtják a panelprogramot. Ez egy 2 szobás lakásnál havi 5 ezer Ft-ot jelent
6 hónapon át (eddig tart a fűtési szezon).

Megtakarítottunk tehát évi 30 ezer Ft-ot (a rezsicsökkentés óta ez még kevesebb) és ezzel szemben kifizettünk 630 eFt-ot a korszerűsítésre.
Ezért az évi 30 ezres megtakarításért be kell vállalnunk azt is, hogy a nem fizető
lakók helyett is fizetnünk kell adott esetben, de tételezzük fel, hogy mindenki becsületesen fizeti a közös költséget és a hitel törlesztő részletét is. Ez esetben is nagyon fiatalnak kell lennünk ahhoz, hogy ez a beruházás még az életünkben megtérüljön.

Nálunk nem volt panelprogram és fűtéskorszerűsítés sem. A közös költségünk
jóval alacsonyabb, mint a panelprogramon esett házaké.
Az egyik lakó eladta a lakásást (másfél szobás) és elköltözött egy olyan házba, ahol már megvalósult a panelprogram. A hődíjon (másfél szobás lakásról beszélünk) nyert 3-4 ezer Ft-ot, de közös költségben 4-szer annyit fizet, mintha
a társasházunkban maradt volna. Tehát rosszabbul járt a panelprogramos lakás-
sal, mintha maradt volna a régi nem korszerűsített lakásában.

A társasház csak nagy összegű hitel felvételével tudta megcsinálni a panelprogramot és sajnos a lakók több mint egyharmada eladósodás miatt sem közös költséget, sem hiteltörlesztést nem fizet. Az egyes lakásokon annyi teher van, hogy az ingatlan végrehajtás után sem jutna semmi a társasháznak. A nem fizető lakók jövedelme (már akinek van hivatalos, letiltható jövedelme) más letiltásokkal le van terhelve, tehát ezzel a megoldással sem tud pénzhez jutni a társasház. Kénytelen tehát a többi lakótól még többet beszedni (azoktól, akik eddig is becsületesen fizettek mindent).

Rwindx 2014.01.06. 12:03:28

Szóval az idióta szoci vett egy panelt amiről pontosan tudta műszakilag mire képes, most pedig sír hogy ez szar, és a a mocskos rohadt rezsim adjon rá pénzt (egy amúgy szintén fos megoldásra).
Ahogy már többen kifejtették ez a költségmegosztó annyit ér mint halottnak a csók.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.01.06. 12:21:44

@panellako14: "A 2014. évi panelprogramot 30 %-ban támogatja meg az állam, de sokan nem fognak élni ezzel a lehetőséggel, azért mert egy 2 szobás lakásnál a panelprogram kb. 900 ezer Ft-ba kerülne (sokkal több mindent elvégezni a panelprogram keretében mint korábban)."

velemenyem szerint az u.n. allami tamogatas valojaban tobbnyire EUs tamogatas

nalunk ugy volt hogy 1 milla volt szigetelessel es ablakcserevel, 3 szobasra, amibol a lako fizetett 500e -t, az EU 300e -t az allam meg 200e -t
az allam viszont azt a 200e -t AZONNAL vissza is kapta AFA formaban, mivel nem adocsalok ujitottak fel

szoval ez a kit hogyan tamogat az egy erdekes dolog
pl. a mostani szmog nem ilyen icipici lenne, ha a panelosoknak is lehetne sajat szemetegetomujuk a szilardtuzeles mellett

panellako14 2014.01.06. 12:29:07

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe:

Sajnos nemrég változtattak (bővítettek) a panelprogramban kötelezően elvégzendő munkák listáján. Már a teljes szellőzőrendszert ki kellene cserélni vagy teljesen felújítani, szintenként megoldani a tűzvédelmet, stb. Így már sokkal többe kerül a dolog.

xGéza 2014.01.06. 13:31:10

Az egyéni fűtés-elszámolásra alapvetően két műszaki megoldás létezik. Az egyik a hőmennyiségmérő, ami pontosan méri a lakás altal felhasznált hőmennyiséget. Ehhez viszont az kell, hogy a lakásba egy ponton jöjjön be a fűtési hő, és onnan legyen elosztva a radiátorokra. Az utóbbi időben épült házközponti fűtéses lakóházak így épültek.

Ugyanakkor a régebbi épületekben strangokra vannak fűzve a radiátorok, itt nagyon költséges lenne a fenti megoldás (elvétve vannak panelházak, ahol ezt a megoldást választották, és újra csövezték az egész házat) marad a költségosztós megoldás. Ez viszont tényleg csak akkor működik, ha az egész ház összes radiátorát ellátják költségosztóval, mivel a költségosztó nem fizikai mértékegységben kifejezhető hőfelhasználást mér, hanem fiktiv egységet, miáltal a ház össz hőfelhasználását lehet felosztani lakásokra. Itt csak nagyon durva közelítéssel lehet kezelni nem mért radiátorokat.

Ugyanakkor a korszerűsítéshez nem szükséges a tulajdonosok 100%-ának hozzájárulása, a társasházi törvény, meg az SzMSz adhat iránymutatást, hogy milyen támogatás szükséges ehhez. Az persze érdekes jogi kérdés, hogy ha a ház megszavazza a költségosztást, de valaki nem engedi be a szakikat, akkor mi van.

Németországban és Ausztriában egyébként kötelező a mérésen alapuló fűtési költségosztás, mind a központi fűtéses, mind a házközponti fűtéses épületekben. A kötelezővé tétel elvileg járható út lenne nálunk is, de mi van, ha nincs pénz a beruházásra.

xGéza 2014.01.06. 13:40:25

@panellako14: az alapdíj tekintetében is lehet új szerződést kötni. Mi jelentősen kisebb hőteljesítményre szerződtünk a korzerűsítés után.

Ezzel együtt kb. 20 év lenne a megtérülés teljes áron, az állami és önkorm. támogatást figyelembe véve 10. Ez ugye elég soknak tűnik. De azért vegyük figyelembe, hogy a korszerűsítéssel nem csak energiatakarékosabb lett a ház, hanem esztétikusabb is, meg az új ablakok könnyebben takaríthatóak, nem kell izgulni, hogy takarítás után sikerülni fog-e összecsavarni az ablakot.

panellako14 2014.01.06. 14:00:35

Már ott tartunk, hogy maga a távhő ajánlja azoknak a társasházaknak, akik áttértek a költségmegosztásra és problémák jelentkeztek, hogy térjenek vissza a légköbméter szerinti mérésre.

Isten ments, hogy kötelező tegyék a költségmegosztó felszerelését. Tulajdonképpen a költségmegosztós lakások többségében sem a költségmegosztón mért adatok alapján fizetnek, hanem össze-vissza eltérítgetik ilyen-olyan szorzókkal a költségmegosztón mért adatokat, ami miatt már egyre
többen járnak rosszul.

Ha minden lakásban felszerelik a költségmegosztót akkor sem igazságos a rendszer, mert addig, amit az egyik lakásban minden radiátort elzárva is van 21 fok, addig az alsóbb szinteken maximumra állítva sincs 21 fok. Mi értelme van akkor a mérésnek? A mérés alapján a fentebb lakónak akkor nem kellene fizetni semmit, mert ő teljesen lezárhatja a fűtést? A földszinten lakó pedig fizesse meg a magasabb emeleten lévő hődíját is?

Magyarul a legtöbb helyen eddig sem a költségmegosztón mért adat szerint fizették a fűtésdíjat, hanem azt hasraütéses alapon eltérítgették össze-vissza és ez alapján készült a fűtés számla. Azt, hogy melyik lakásnál mennyivel kellene eltéríteni a költségmegosztón mért adatot ahhoz, hogy igazságos legyen, azt a mai napig senki sem tudja megmondani.

A költségmegosztó hibás működéséből és manipulálásából eredő kárról már is beszélek.

dr. Mutyilufi Dr. 2014.01.06. 14:06:44

Nem értem a cikkírót. Mikor megvette a házat akkor is pontosan tudta hogy a távhő már csak ilyen. Azért ennyire nehéz utólag egyéni mérést kialakítani mert nem erre lett tervezve a panelek fűtési rendszere. Azonban - mivel ezt mindenki tudja nem csak a kedves cikkíró - ez be is épült az árukba. Nem véletlenül jóval olcsóbbak a panelek az egyedi fűtésű (gázcirkó v. konvektor) téglalakásoknál. Úgyhogy azt a pénzt amit most kifizet az üres lakása fűtéséért előre és egy összegben megkapta amikor X millió forinttal olcsóbban vette meg a lakását.

victor vacendak 2014.01.06. 14:09:14

@dr. Mutyilufi Dr.: nem csak panelek esetében van probléma. én pontosan abban a helyzetben vagyok, mint az író, 4 emeletes téglaházi lakással. a lakó egy része vállalná a költségeket az átalakításra, a másik fele semmi áron, köztük olyanok is, akik megtehetnék, mert nincsenek leégve anyagilag. így most szívok, nincs mit tenni. eladhatnám, de szentimentális okokból nem teszem.

dr. Mutyilufi Dr. 2014.01.06. 14:27:26

@victor vacendak: A közös fűtés egyéni mérés nagyon rossz kombináció. Nekem is élnek ismerőseim panelprogramos lakásban és ugyanazt mondják mint az itteni kommentelők: Elméletben ez egy jó megoldás, de a kivitelezés nem megfelelő, a mérések teljesen pontatlanok és összességében alig vagy semmivel sem lett olcsóbb a fűtés. Erre nincs jó megoldás, aki közös fűtésű házat vesz az a fenti kommentáradatból kiolvasható szopásokat vállalja fel az olcsóbb vételárért cserébe. Közös lónak túrós a háta ahogy mondani szokás.

panellako14 2014.01.06. 14:34:17

@xGéza:
Már jóval hosszabb megtérüléssel kell számolni, mert több munkát kell elvégezni a panelprogram keretében és a támogatás is valószínűleg kevesebb lesz.

Azzal teljesen egyetértek, hogy egy felújítás után sokkal esztétikusabb a ház és
a felhasznált hőenergia is kevesebb valamivel. Ha sikerülne valamilyen módon igazságosan elosztani ezt a megtakarítást, akkor még szebb lenne a dolog.

Én szívesen benne lennék egy felújításban akkor, ha minden lakó egy összegben kifizetné az önrészét vagy a ház összetétele olyan lenne, hogy mindenki felelősséget érez a szomszédja iránt és becsületesen kifizeti a közös költségen felül a hitel törlesztőrészletét is.

Sajnos egy 250 albetétes társasházban lakom, ahol a lakók többsége nagyon el van adósodva és még az alacsony összegű közös költséget sem fizetik sokan.
Ilyen társasházban felelőtlenség lenne bevállalni több száz milliós társasházi hitelt a felújítás miatt, mert akkor a nemfizetők helyett a rendesen fizető lakóknak kellene még többet fizetni, emelni a közös költséget (sortartásos kezesség).
Nem titok, hogy a panelprogramon átesett társasházak többségénél magasabb a közös költség, mint azoknál, ahol annak idején nem vállalták be a panelprogramot. Tehát amennyit nyertek a fűtési költségen, annyit vagy még többet vesztettek a közös költségen.

Lehetnek persze olyan kisebb társasházak, akiknél tényleg csak nyertek és nem veszítettek, mert a lakók egy összegben befizették az önrészt vagy ha nem, akkor felelősséget éreztek a szomszédjuk iránt és pontosan fizették a hitel törlesztőrészletét a közös költségen felül.

Kritizálom aA. Marhaságokat 2014.01.06. 15:53:44

@dr. Mutyilufi Dr.: Nagyrészt igazad van, de nem túrós , hanem túros. :-)

vasgyuszi 2014.01.06. 16:11:47

A kurva szádat hülye paraszt! Az ilyen energiavámpírok miatt kell a szükségesnél jobban fűtenem a lakásomat! Az alattam lévő még mínuszokban is egész napra nyitva hagyja bukóra a hálószobája ablakát, a velünk egy szinten lakó hálószoba felőli szomszéd max. 18 fokra "fűti" a hálószobáját, a gyerekszoba felőli, másik szomszéd meg a múltkor mesélte nagy örömmel, hogy neki nem kell fűtenie a hálószobáját, mert elég meleg. Ja persze, mert a gyerekszoba felől kifűtöm. Rohadjanak meg az ilyen faszkalapok. Ha mindenki így gondolkodna és cselekedne, akkor kifagyhatna az egész ház? Hülyék...
1-2 hétre magára hagyni a lakást futés nélkül még oké, ahogy Németországból nézve tetted (jómagam is így teszek), de a magyarországi lakásodat hónapokra (okt.->dec. és jan.->ápr.) fűtés nélkül hagyni egyszerűen parasztság. Vegyél egy különálló házat, oszt' azzal játsszál kisköcsög!

victor vacendak 2014.01.06. 16:12:25

@dr. Mutyilufi Dr.: szerintem az volna jó megoldás, hogy aki akar, azt teljesen leválasztják a csőrendszerről, szigetel és átáll gázbojlerre. Innetől egyéni mérés, egyéni fűtés/melegvíz. Persze áramszünetben "baszhassa", mert akkor meleg sincs...

]{udarauszkasz 2014.01.06. 16:59:47

le kell szigetelni a szomszedook fele, oszt jovan. mindjart nem futod olyan mertekben a szoomzedot. Azonkivul, ha marr koorszerusites: Akkora batar tuzfalak vannak a panelek oldalan, hhogy ha telepakolnank oket nappelemmel, egy rakas aramot lehetne termelni veluk, (nyaron klima, telen pedig a tavfutesre hoszuvattyuval rasegiteni...) es meg lehetne sorlni.

panellako14 2014.01.06. 17:50:03

@victor vacendak:

A szigetelés sem megoldás, mert minden helyiségben függőleges fűtéscsövek is vannak, amelyek fűtik a lakás. Ezeket a keringtetés miatt nem lehet megszüntetni.

panellako14 2014.01.06. 17:55:16

@]{udarauszkasz: A hőszivattyús fűtés és a napelemek nagyon sokba kerülnek (még 30 % pályázati támogatással is), ami azt jelenti, hogy minimum 15 év alatt térül
meg. Ráadásul nem kevés hitelt kell felvenni a társasháznak, aminek a visszafizetéséért minden lakó felel. Nem fizető lakók pedig egyre többen lesznek.

]{udarauszkasz 2014.01.06. 18:10:55

Nalunk "csak" melegviz,+villany nincs aramszunetben, attol meg megy a gaztuzhely, + a rendszerbe beiktatott vegyeskazannal ki lehet valtani a gazkazant is. (be is gyujtok neha vele, foleg, ha a gaz nagyon gaz mar...)

]{udarauszkasz 2014.01.06. 18:54:01

@panellako14: "Nem fizető lakók pedig egyre többen lesznek." Ebben igazad van. Foleg, ha teljesen eltunik a kozeposztaly, es beolvad a munkanelkuliek tomegebe.

victor vacendak 2014.01.06. 19:30:35

@panellako14: de be lehet burkolni, hogy az én lakásomat ne fűtse.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.01.07. 09:47:02

@panellako14: tekintve hogy a panel epitkezesek mikor fejezodtek be, igenis a gepeszet is megerett a cserere
nalunk pl. vegignyomtak hogy az ablakokat is ki kell mindenkinek, na ennek eredmenyekeppen manapsag alig hall az ember farigcsalast

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.01.07. 09:50:07

@dr. Mutyilufi Dr.: "Nem véletlenül jóval olcsóbbak a panelek az egyedi fűtésű (gázcirkó v. konvektor) téglalakásoknál."

alapvetoen igazad van, csak ra szeretnek vilagitani, hogy a panelos tavfutesnek a csaladi hazas megfeleloje nem a szemetet is siman elegeto u.n. kombi szilardtuzeleses kazan es nem is a konvektor
hanem a csaladihazas tavho, leanykori neven a cirko...

az meg nem ket filler, kiepiteni es uzemeltetni sem...

evente szabikat kivenni a 2 majom miatt sem kellemes... tudod a cirkot illendo evente tisztitani, es a kemenyseprot is csak be kell engedni...

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 11:18:09

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Menj el az országgyűlési képviselődhöz és add neki elő a problémádat és a javasolt megoldásodat. "

szerintem ennél hatékonyabb dolgot tettem

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 11:29:08

@Sandor Akarki: nem, ay ikes igeragozás egy változó, bonyolult dolog, én igyekszek a logikus, egyszerű rendszerhez visszatérni. ez a történelmi trend.

hu.wikipedia.org/wiki/Ikes_ragoz%C3%A1s

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 11:31:09

@Sandor Akarki: fűtést nem vettem. nem volt a szerződésben

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 11:32:34

@Kritizálom aA. Marhaságokat:

"És akkor lehet vitatkozni a szorzófaktorokon."

vitatkozni mindig lehet. de igazságosabb, mint ami van.

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 13:36:43

@Kritizálom aA. Marhaságokat: qrva hideg volt tegnap, amikor visszaértem. de otthon is elég hideg szokott lenni.

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 13:49:08

@parati: "Tudod, a Főtávon kívül van még néhány távhőszolgáltató"

nem tudom, de gondolom ahhoz sem lehet átugrani.

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 13:50:36

@BKV reszelő: a hőhídat is bele lehet számolni.

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 13:52:14

@BKV reszelő: a devizahitel és a FŐTÁV között az a különbség, hogy a devizahitel nem egy örök szerződés. visszafizeted, vége. a FŐTÁV sokkal nagyobb geciség

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 13:53:38

@Whatewer: "többen vagyok"

igen, látszik rajtad, hatökör.:)

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 13:58:41

@Don Quixote de la Ferko: nem fogtad fel. én megfizetném, de a házban lakó 1 nyugdíjas nem. az adófizetők pénze megtérül akkor, ha az egész rendszer ettől gazdaságosabb lesz.

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 13:59:49

@Don Quixote de la Ferko: egyébként az nem zavar, hogy az adópénzedből a pap vesz audit?!

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 14:02:27

@kavinton: nekem jobban hangzik, mint a semmi

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 14:05:51

@fda: mint fentebb említették, az átfűtést is ki lehet számolni. nekem már az is nyereség, ha csak azt fizetem

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 14:06:52

@fda: nem nekem kell. én megfizetném.

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 14:07:54

@fda: "az egy másféle tervezésű, építésű lakás"

tök jó, hogy tudod, milyen a német és a magyar lakásom tervezése.:)

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 14:12:13

@VT Man: 1) nem panelban lakom 2) ki lehet számolni az átfűtést

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 14:13:53

@Rwindx: "a mocskos rohadt rezsim adjon rá pénzt "

az idióta Fideszes nem tud olvasni. nem nekem kell a pénz.

szoci a kurva anyád

Don Quixote de la Ferko 2014.01.07. 14:14:54

@rabelais:

Felfogtam, mások pénzén akarod megcsináltatni.

A pap is zavar, de az orbánista birkák (te is az lehetsz, más pénzét akarod a saját javadra használni) miatt esély nincs a kitakarításukra.

Remélem megéred a nyugdíjas kort, és amikor eljutsz oda, felfogod, miért voltál gyökér, amikor a dédszüleid korosztályát hozod fel rossz példának. (Igazából esélytelen, ha eddig nem volt eszed, ennél több már nem lesz)

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 14:16:22

@panellako14: "A mérés alapján a fentebb lakónak akkor nem kellene fizetni semmit, mert ő teljesen lezárhatja a fűtést?"

erre vannak a szorzók, melyeket emlegettél. szóval tudod, ismered, de hülye vagy, bemondod a hülyeséget

Don Quixote de la Ferko 2014.01.07. 14:16:55

@rabelais:

Csak szólok, ha szocizol, fideszes vagy. Azaz mocskos komcsi, a lehető legrosszabb fajtából, ez látszik is azon, hogy az állam, azaz mások pénze kell.

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 14:19:18

@dr. Mutyilufi Dr.: "Elméletben ez egy jó megoldás, de a kivitelezés nem megfelelő, a mérések teljesen pontatlanok és összességében alig vagy semmivel sem lett olcsóbb a fűtés."

meg lehetne jól is csinálni. és ez lenne az állam és az önkormányzat feladata, hogy jól irányítsa a dolgot .

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 14:22:04

@vasgyuszi: a kurva anyád, hülye paraszt! én annyit fizessek, mint te, csak mert átjön a meleg a te lakásodból az enyémbe?! és nem is kell?!

köcsög pénzvámpír!

Kritizálom aA. Marhaságokat 2014.01.07. 14:56:15

@rabelais: "
"És akkor lehet vitatkozni a szorzófaktorokon."

vitatkozni mindig lehet. de igazságosabb, mint ami van."
Ez a te véleményed. Az enyém pedig más.

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.07. 15:02:46

@Kritizálom aA. Marhaságokat: persze. hülye ember mindig kész bármekkora baromságot bevállalni

Kritizálom aA. Marhaságokat 2014.01.07. 15:05:32

@rabelais:
" persze. hülye ember mindig kész bármekkora baromságot bevállalni"

Ezt most mire írod?

BKV reszelő 2014.01.07. 15:25:04

@rabelais: Vettél volna egyedi fűtésű lakást. Egyébként add el és vége. Bele lehet, ha a hőhíd nem a lakás teljes felülete. Ettől válik ez itt műszaki okká. Nekem a házon egy 60 cm magas hőhíd fut körbe a házon a felső betonkoszorú képébe, egy panelnek meg minden fala, a padlója és a mennyezete is egy nagy hőhíd.

Kritizálom aA. Marhaságokat 2014.01.07. 16:23:08

@Whatewer: Tudom, hogy hol vagyok. Most épp könyvtárban.
Nem lepődtem meg, csak értetlenkedtem, mert nem érthető, illetve nem értelmezhető a reagálás.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.01.08. 01:56:45

@BKV reszelő: ugye nem gond, ha ez igy hulyeseg amit leirtal?
egyreszt a hőhíd definicioja
masreszt a panel technologiaja olyan, hogy 2 kulon fal van es kepzeld volt olyan panel(kb a fele) amiben 2 cmes polisztirolhab volt beepitve vagy kozetgyapot, tudod akkor amikor a csaladi hazasok nem is ismertek
tehat elhiszem hogy kurva szar a lakasod...

fda 2014.01.08. 08:21:03

@rabelais: Átfűtés: biztos ki lehet számolni, legfeljebb 1000 ismeretlen paraméter van benne.

De még a számolgatás előtt be kell látni, hogy mivel a lakások között nincs hőszigetelés, és ha a fűtés nem szétválasztható, akkor nem túl sokat jelent, ha valaki lezárja a radiátort. Te nem vagy otthon, lezárnád. A ház szempontjából a te pár légköbmétered nem túl sokat számít, a lakásban kevesebb lenne 5 fokkal, a többiek melletted kicsit többet fizetnének. Összességében persze hogy spórolás, ha valaki nem fűt, de nem így a többiek többet fizetnek, legfeljebb nem tudják, hogy miattad. Az ilyen viták meg sose érnek véget. A legnagyobb spórolás az lenne egyébként, ha az egész ház átlaghőmérsékletét vennék lejjebb (miért kell a panelba 27 fok) de azt nemcsak az egyedi fűtéssel lehet megoldani. És itt jönnek, akik "fázósak". Egyébként ha ők továbbra is ugyanazt a hőmérsékletet szeretnék, nekik drágábbra jönne ki. Akármennyit beszélünk róla, ha nem így tervezték a ház fűtését, sose lehet igazságosan szétválasztani. Persze annak is van ára, hogy helyetted is karbantartják a rendszert és a kazánokat.

Egyébként miért csak a fűtés? A szemétszállítás és a lépcsőház takarítása is szét van osztva. Aki a hatodikon lakik, az 6-emeletnyit koszol a lábával, és 6-emeletnyi liftet használ, szemben az elsőn lakóval. Egy közös házban vettél közös szolgáltatásokat, nagyon nehéz igazszágosan osztani: különösen úgy, hogy nem egyformán veszitek igénybe a szolgáltatásokat, hanem hogy az az alap álláspont, hogy elhúztál külföldre ezért leginkább semmiért nem szeretnél fizetni. Csak legyen minden készenlétben, majd felcsavarod és legyen 5 perc múlva meleg, ha hazamégy. A lépcsőház meg legyen tiszta.

fda 2014.01.08. 08:28:07

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: "hogy 2 kulon fal van es kepzeld volt olyan panel(kb a fele) amiben 2 cmes polisztirolhab volt beepitve"

A kétszer 8cm beton nem kimondottan jó hőszigetelő, a benne levő polisztirolt pedig eleve nagyon kevés, és nagyon hanyagul rakták össze. Sokszor már az panel készítése pillanatában megolvadt, és senkinek fogalma sincs arról, hogy a fal mekkora felületére jutott.

A fűtésrendszert a panelokban általában két lépcsőháznyi méretre egybetervezték, ezt lejjebb bontani utólag nehézkes. A radiátorok egyedi elzárogatása természetesen spórol, de nagyon nehéz igazságosan kiszámolni, hogy máshol mennyit emel. Ennek ellenére egyébként valószínűleg érdemes ilyen irányba gondolkodni, hogy mégis legyen különbség két lakás között, ha az egyik spórol a fűtéssel, a másik meg gatyában bámulja a tévét. A másik probléma pedig a tipikusan hanyag kivitelezés, eleve szar anyagokból. A hőszigetelés minőségét jól mutatja, hogy a szélső lakásokban szoktak fázni, a középsőkben meg nyitott ablaknál aludni.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.01.08. 09:23:42

@fda: rosszul mondtam...
a 2 centi az volt amit en lattam az ablak mellett :)

www.iq-therm.hu/panelprogram.html
4. szakasz: 1974-1982. szendvicspanel 7 cm vastag polisztirol magszigeteléssel, a peremeknél 2 cm vastag hőszigeteléssel U= 0,45-0,66W/m2K

az 5. szakasz ahol meg oda is figyeltek hogy ne legyen hohid a szigetelesben meg tutti jobb osszessegeben mint annak a majomnak a lakasa ahol tomor beton van 60 centi magason korbe

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.08. 10:49:47

@BKV reszelő: "Bele lehet, ha a hőhíd nem a lakás teljes felülete."

akkor is bele lehet

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.08. 10:53:37

@fda:

"nem túl sokat jelent, ha valaki lezárja a radiátort."

jelent. empirikusan teszteltem. ne akarj okosabb lenni a valóságnál!

"Összességében persze hogy spórolás, ha valaki nem fűt, de nem így a többiek többet fizetnek, legfeljebb nem tudják, hogy miattad."

mondom, még úgy is megéri mindenkinek, és nekem is, ha a hőhídért is kell fizetnem kompenzációt.

"Egyébként miért csak a fűtés? A szemétszállítás és a lépcsőház takarítása is szét van osztva. Aki a hatodikon lakik, az 6-emeletnyit koszol a lábával, és 6-emeletnyi liftet használ, szemben az elsőn lakóval. Egy közös házban vettél közös szolgáltatásokat, nagyon nehéz igazszágosan osztani: különösen úgy, hogy nem egyformán veszitek igénybe a szolgáltatásokat, hanem hogy az az alap álláspont, hogy elhúztál külföldre ezért leginkább semmiért nem szeretnél fizetni. Csak legyen minden készenlétben, majd felcsavarod és legyen 5 perc múlva meleg, ha hazamégy. A lépcsőház meg legyen tiszta."

jó, és akkor nem méltányolható, hogy bizonyos dolgoknál nem ugrálok, hanem fizetem, mint a közös költség, de más dolgoknál meg megoldható lenne, és ott ugrálok?!

fda 2014.01.08. 12:12:32

@rabelais: "empirikusan teszteltem. ne akarj okosabb lenni a valóságnál!"

Nem azt írtad, hogy nem szabályozható és nem mérhető a lakásod fűtése?

Akkor hogy a fenébe tesztelted?

Nehogy előgyere a német lakásoddal, az egy másik lakás, ahol ezt megoldották neked. Amiről beszélsz, a magyar lakásodat még senki nem alakította át olyanra, hogy ez megoldható legyen. Ez a tulajdonosok feladata, igazából nincs is értelme itt panaszkodni.

Az én lakásomnak két tulajdonosa van, én és a feleségem. Ha nem tudok vele megegyezni a fűtés szobánkénti méréséről, ami egyébként nagyon sok műszaki problémát is felvetne, nem írogatok sehova.

BKV reszelő 2014.01.08. 12:21:11

@rabelais: Jól van. Told ha gömb és gurítsad, ha kocka. Neked és a valóságnak nem sok közötök van egymáshoz. Talán egyszer majd kijózanodsz. Zárjuk ezzel a sorainkat, mert nem vagyok gyógypedagógus.

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.08. 14:33:58

@fda:

"Nem azt írtad, hogy nem szabályozható és nem mérhető a lakásod fűtése?"

nem.

"Akkor hogy a fenébe tesztelted?"

szabályozható, írtam, hogy lecsavartam, és láttam, hogy durván hideg a lakás.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.01.08. 21:51:05

@rabelais: rendesek azok az ablakok?
a jo kis 30 eves 4 centis legressel rendelkezo ablak az nem eppen tekintheto modernnek

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2014.01.10. 06:28:34

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: nem, az ablakok rosszak. és nem is vagyok jelenleg érdekelt a felújításukban. pont erről van szó.

Az evolúció megfordítója... vissza a fára! (törölt 2014.01.27. 04:34:46

@VT Man: "el kellene adni azt a lakást"- idióta faszkalap vagy!
hogy akarod megszabni valakinek, hogy mit kezdjen a tulajdonával?

"aki nullára húzza a fűtést, az is fizessen már valamennyit, mert vámpírkodik a szomszédoktól" - na ez aztán a töksüket faszarcúság netovábbja
nincs otthon esetleg hónapokig, ezért húzza le nullára a fűtést, tehát a szomszéd fűtésének hatását nem élvezi

másrészt a szomszéd is nyer vele, hogy ott van mellette egy lakás, sokkal többet szigetel az neki, mintha a puszta fal lenne ott

a hülye javaslatodat be kellene vezetni mindenre, akkor rájönnél, mekkora faszságot írtál
a szomszéd rántott húst süt, fizess a szagokért is, a szomszéd kávét főz, fizess a kávé illatért
a szomszéd zenét hallgat, fizess a szolgáltatásaiért, mert áthallatszik
az utcán van közvilágítás, akinek az ablaka közelebb van az utcai lámpához, az fizessen többet a közvilágításba...
lehetne folytatni

eleve, aki egész nap dolgozik, az minek is fűtse a lakását egész nap, mikor üres? hogy a szomszéd ne pampogjon? hülyeség!
ennek már csak egy kiterjesztett esete, amikor valaki hetekig, hónapokig nincs otthon
amúgy az ilyen szarrágó szomszédok mindig csak a szomszédaikat vádolják vámpírkodással, de sose gondolnak bele, hogy az ablakukon, szabadon álló falukon mennyivel több hőt veszít a lakásuk

amúgy nullára nem tudja lehúzni, mert a szelep bekapcsol bizonyos hőfok alatt

tehát akiket vámpíroznak, azok éppen hogy ingyen szigetelik a nyugger, nem dolgozó, otthon ülő és orrba szájba fűtő szomszédok lakásait a közös fallal, meg a lakás, ha fűtetlen is, egy kurva nagy légkamra, ami szigetel!
az olyan ember, aki vámpírozza a szomszédait, menjen a pusztába lakni, aztán ott fűtse a 4 oldalon a levegőt

a költségmegosztó a legjobb dolog

Az evolúció megfordítója... vissza a fára! (törölt 2014.01.27. 04:40:09

amúgy meg az emberek hőérzete sem ugyanannyi, én pl. 19-20 fokban sem fázok, egy öregember, meg, aki nem dolgozik, nem mozog, otthon van egész nap, fűtene, mint a bolond, neki kell a 24-25 fok
ráadásul én mondjuk dolgozok, egész nap otthon se vagyok, akkor miért fizessem én a fűtést, miért tekerjem fel magasra?
illetve a szomszéd vádja sem áll, mert én pl sose kértem, hogy ő engem fűtsön, amikor otthon se vagyok, akkor meg nem is élvezem a hőt, ami minimálisat a fala átad a lakásomnak
az ilyen szomszéd általában a csupasz falain ezerszer több hőt veszít, mint a szomszédai felé

hotelportás 2014.01.28. 11:09:33

Csak szólok, hogy pl. átfolyós rendszerű egycsöves fűtés esetében még egy radiátort sem lehet elzárni, mert akkor a teljes rendszer meghal, ezért az még elméletileg sem szabályozható. Szerintem van ilyen rendszerű ház nem is egy.
süti beállítások módosítása