Akik hiányolták vagy kritikaként fogalmazták meg az Orbán kormánnyal szemben az átfogó szerkezeti reformokat íme, megkapták. Tény, hogy az egyik legégetőbb területhez nyúlnak hozzá: a tömegközlekedés a kormányzati útirány. A 24 állami tulajdonú Volán vállalatot és a MÁV-ot egy közös trösztbe, azaz holdingba vonják össze. Ez valóban reform vagy egy újabb Orbáni kommunikációs trükk, helyes irány ez vagy csak a probléma elkendőzése?
Mielőtt a fenti kérdésekre megkeresnénk a választ ismerjük meg pár mondatban a hazai távolsági autóbusz közlekedés történetét. A story eleje valahogy 1927-re nyúlik vissza, ekkor jön létre az első országos hálózattal rendelkező busztársaság, mely mit ad isten ép a MÁV szervez meg MÁVART néven, előtte is voltak kisebb cégek de nem volt országos lefedettségük. A második világháború elpusztítja a cég járműparkjának jelentős részét, ám a háború után megszerveződő társaságok gyorsan fejlődnek, de rendkívül lépcsőzetes és decentralizált irányítási rendszer alakul ki. Ezt az akkori kormányzat nehézkesnek ítéli és egy egységes cégbe tereli be ezeket az irányítási egységeket. Egyébként is nagy divatja volt akkortájt az átszervezéseknek, szóval 1970-ben létre jön a giga nagy Volán Tröszt. A cég méreteit jól jelzi, hogy szinte mindegyik településre van járata emellett még árufarozással és taxi-szolgáltatással is foglalkozik. A mamutról azonban hamar kiderül, hogy teljesen átláthatatlan. Ezért a szocializmus keretein belül viszonylag gyorsan 1983-ra visszaállítják, a decentralizál modellt mely lényegében, nagyon hasonlít a maira. A rendszerváltáskor ezek a társaságok alakulnak át részvénytársaságokká, majd némi magántőke bevonással konszolidáljál őket.
A modell sikerességét talán az jelzi a legjobban, hogy 2007-ben a 24 volántársaság nyeresége átlépte a 1,1 milliárd forintot. Igaz a válság megfeküdte a Volán vállalatok gyomrát is… utóbbi időbe stagnálnak, jó részben az állam hibájából. A probléma, itt nem olyan komoly, de a reformok elkelnének. Hogy megelőzhető legyen az elmávosodás... főként a géppark tekintetében...De így is van szépen amelyik még nyereséges, pl a szegedi Tisza volán, vagy a szombethelyi vasi volán stb, stb...
Egy szó mint száz a centralizált Volán holding ötlete, sőt a MÁV-val összevont Volán holding ötlete sem új keletű dolog. Azonban nem működőképes. Mi ebben az Orbáni trükk? Miért kell összevonni a MÁV-ot még is a Volánnal? A MÁV híresen veszteséges cég. Az állam folyamatosan tologatja mély és átfogó reformját, hatalmas átláthatatlan mamut. Mely minden tekintetben korszerűtlen. A fenti reformoknak bizony vannak kellemetlen lépései is, melyre kell politikai bátorság is egész biztos. Kivétel akkor, ha találunk olyan megoldást mellyel a MÁV tartatlan állapotát még egy ideig lehet konszolidálni.
A képlet piszok egyszerű, ha a Volán nyereséges a MÁV veszteséges, akkor összetoljuk őket egy holdingba és bízunk benne, hogy a nyereséges volán eltartja a veszteséges MÁV-ot. Azt a probléma már is el van tolva, "oszt jónapot". Azt majd hivatkozunk a menetrendre, hogy képtelenség őket összehangolni… Ugyan már… Szóval ez barbárság. Azért szétverni egy jól működő volán rendszert, hogy fenntartsa a szarul működő MÁV-ot szerintem a tömegközlekedés egészére nézve kifejezetten káros… Miért kell elkúrni ami jó és nem meg javítani, ami rossz? (Magánnyugdíj-pénztári rendszer vs. Állami rendszer)
Úgy látszik a Fidesz gyűlöli a sikeres nyereséges cégeket, számára a cég-idol valószínűleg a BKV meg a MÁV… Persze csak csendben jegyzem meg, hogy csak az állami szektorban természetes dolog az, hogy a cégek nem profitot termelnek, hanem veszteséget. Persze egy állami cégnek lehetnek olyan szolgáltatásai, amiket közösségi hasznuk miatt nem a piac, hanem az állam finanszíroz meg, de ez nem azt jelenti, hogy ez minden veszteség elfogadható. Abból az országból meg, ahol a kormány folyamatosan elszedi a cégek pénzét előbb-utóbb elhúznak a magáncégek majd 100 km odébb, mondjuk Szlovákiába… persze viszik a munkahelyeket is… de ne kanyarodjunk el.
Szeretnék szétoszlatni egy sztereotípiát: a vasút mindig mindenütt veszteséges. Ez nem igaz. Lehet nyereséges, személyszállítással is foglalkozó vasúttársaságot is csinálni. Nem is kell elmenni messzire, hogy ilyet találjunk, hisz Magyarországon is működik ilyen, nem más ez mint a GYESEV Zrt. Csupán néhány vasúti vonalat működtet de mégis nyereséges. A Volán mikróknál is lehet szép nyereséggel működő cégeket találni… pl ilyen a Csömör-Budapest között járó busz, melyet egy erre a célra létrejött KFT működtet.
Szerintem a sikeres átalakítás kulcsa nem a giga átláthatatlan mamutok létrehozása, hanem a radikális decentralizáció. Van erre sikeres példa azt tessék másolni, ne az egyszer már kudarcot vallott Volán Tröszt modellt.
UI: Egy közérthető közgazdászi ellenvélemény avagy, ennyi erővel a Magyar Villamos Művekkel is egybe lehetne vonni a MÁV-ot. Megéri-e? (Mint tegnap kiderült, a takarékosságból egybevont Humán "Csúcs"minisztériumban is többen dolgoznak, mint három jogelődjében összesen)