Hírek és kommentjeink

 

 

Piroslap on Facebook


Legutóbbi hozzászólások

Ingyen BKV: tehermentesített belvárosi forgalom

2010.05.01. 19:14 | balközép | 12 komment

Címkék: budapest mszp bkv veke horváth csaba

Azt tudtuk, hogy budapesti szocik lendületből folytatják a kampányt, de azon mi is meglepődtünk, milyen gyorsan eldördült a startpisztoly a választások után. Eljött május elseje és Horváth Csaba, budapesti főpolgármester-jelölt elmondta végre mi a jó híre. Ingyen tömegközlekedés a budapesti lakosoknak és a városban tanulóknak 2013. Ez csupán a jön a pénzeső, ingyen lesz minden, vagy több ennél?


A BKV-fetisiszta VEKE gyors reakciója azonban ellenkezően sülhet el, mint azt Vitézy ,,Fuzik’’ Dávid sejthette. Átgondoltuk újra a hallottakat.

Az egy dolog hogy Vitézynek olyan igazi SIKLÓs stílusa van, még azt is elnéznénk neki hogy időnként beleszerelmesedik a buszokba, de hogy ennyire hülyére vegye az embereket egyesületestől az már gáz. Persze nehezen hihető, hogy a BKV Felügyelő Bizottságának tagjaként nem minden ügyet vett észre a cégnél, többek között az sem tette szóvá, hogy a nevelőapja Fidesz-közeli lapjában miért hirdet teljesen feleslegesen a BKV, de most bezzeg ,,zseniálisan’’ zsonglőrködik a számokkal:


Idézet a VEKE nyilatkozatából:
,,…A VEKE egyebek mellett azt írja, hogy a BKV összes jegyárbevétele 2010-ben várhatóan 51 milliárd forint, ezen felül a nyugdíjasok és diákok kedvezményes utazását az állam 17 milliárd forinttal támogatja, így a BKV 130 milliárd forintos költségvetésének több mint a fele, összesen 68 milliárd forint esne ki az utazás ingyenessé tételével. Ez a forráshiány a BKV azonnali csődjét, a budapesti tömegközlekedés összeomlását jelenti, ráadásul a tömegközlekedés ma is forráshiányos, a mai árakat megfizető utasait is alig tudja elvinni az öreg járműpark, állítják…’


Hopp eltűnt 68 milliárd, figyelik? Sokkal később mégiscsak meglesz az azonnal csődöt jelentő összeg, de ezt egyszerűen elrendezik azzal, hogy ez irreális:
,, VEKE eddig is egyetértett a dugódíj bevezetésvéel, azonban szerintük hiányoznak az ehhez szükséges feltételek, a Horváth Csaba által ettől remélt 50 milliárd forintos bevétel nagyságrendje pedig irreális’’.


Most már nehezen fokozom azt, hogy az időnként Fidesz házi egyesületeként viselkedő konglomerátumról milyen véleménnyel vagyok, szerencsére ők is az a fajta civil társaság, aki mindenhez ért. Mondjuk annak akinek egy villamosra „áll fel”, nehéz élete lehetett, ezt aláírom.


,,A tömegközlekedés ingyenessé tételét közgazdasági nonszensznek nevezik, amellyel a rendszer finanszírozhatatlanná válna, egy esetleges kizárólag adóbevételekből történő finanszírozást pedig nemcsak igazságtalannak tartanának, de az szerintük adóemelést vagy a költségvetési hiány növekedését is maga után vonná.’’


Az, hogy az ingyenesség közgazdaságilag nonszensz? Javasolnánk Chris Anderson-nal  megvitatni. A mondat másik felét pedig megvitatnám a budapesti adófizetőkkel.


A pártos kardoskodás részét kipipálva azért nézzük meg mit jelenthet ez a javaslat a szocialistáktól.


A budapesti adófizetők, olcsóbban, nochdacu kvázi ingyen közlekedhetnek a BKV járatain. A kényelmesebb utat választók fizetnek mint a katonatiszt, amennyire ismerjük a korábbi terveket, gyakorlatilag a Hungária körúton belül zónás fizetési rendszer lesz. Mi finomabban fogalmaznánk, mint a VEKE, kíváncsiak lennénk azokra a számításokra, amelyek szerint a kieső jegy és bérlet bevételt ellensúlyozza az ebből befolyó díj. Tele lesz kamerázva a város, Budapest szívéből autót lopni ezután viszonylag nehéz lesz. A Budapest-kártyával megnyílhat az út a differenciált (budapesti – nem budapesti) fizetésre az összes szolgáltatás terén. Teljesen jogos elvárás, hogy a helyben adót fizetők olcsóbban kapják az adópénzekből fenntartott szolgáltatásokat.


Kirajzolódik egy intelligens-város elképzelés, ezt továbbgondolni már nem nagy ügy, de hogy mi lesz a valódi végeredmény? Mi kíváncsiak vagyunk, és az lenne az igazán nagy meglepetés Horváth Csabától, ha ezt meg is csinálhatná.
 

· 3 trackback

Piroslap Twitteren Piroslap Facebookon Piroslap IWIW-en Piroslap Hírlevél
 

A bejegyzés trackback címe:

https://piroslapok.blog.hu/api/trackback/id/tr891966998

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az MSZP ingyenessé tenné a BKV-t 2010.05.10. 18:56:17

Horváth Csaba szocialista főpolgármester-jelölt a Városligetben elmondta: a párt 2013-ig bevezetné a díjmentes közösségi közlekedést a fővárosban. Az ingyenes közösségi közlekedést a legalább négy éve Budapesten lakók, valamint az itt tanulók vehetnék igé…

Trackback: MSZP: fiatalítás Kádárral 2010.05.03. 00:07:36

Lehetnek éppen harminc-negyvenéves vezetői, kádárista szellemi örökségétől az MSZP láthatóan képtelen szabadulni. (Fotó: mszp.hu) A hétvégén a BKV díjmentességének ígéretével megkezdte az MSZP budapesti önkormányzati kampányát. A terv szerint a díjme...

Trackback: Érdemei elismerése mellett 2010.05.02. 12:58:37

Azon a napon, amikor Mesterházy "elvtársak" szóval nyomatékosította, hová is tartozik, Horváth Csabának volt egy jó híre: „2013-tól díjmentessé tesszük a díjmentes közösségi közlekedést”. Most ne firtassuk - így magyar

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rszvsz 2010.05.01. 20:42:10

"A Budapest-kártyával megnyílhat az út a differenciált (budapesti – nem budapesti) fizetésre az összes szolgáltatás terén. Teljesen jogos elvárás, hogy a helyben adót fizetők olcsóbban kapják az adópénzekből fenntartott szolgáltatásokat."

El is hiszed, amit írsz? Ha igen, komoly a baj.

A bkv-t régesrég az állam tartja el, és az összes dolgozó adójának bizonyos százaléka. Bp önmagát nem képes fenntartani. 23+1 önkormányzat (mi a fasznak?!) + a sok még feleslegesebb tolvaj kisebbségi önkormányzat = csőd.

Tehát majd az összes város/falu beint és megtiltja az ő lakosa adójának kiutalását - ez lesz a szerinted jó elmebeteg ötlet válasza.
Aztán meg kevéssé valószínű, hogy a kormány belemenne...

De ez jó ötlet... Brávó.

Viszont ha megvalósul(na), akkor a környező városok büntetődíjat raknak majd a pöstiekre. Mekkora ötlet, valóban.

Barom.

legeslegujabbkor 2010.05.01. 20:56:14

Azt hiszem, ennek nem lenne vége. Ha csak az állami bevételekből finanszíroznák a budapesti közlekedést, akkor az egész ország benyújtaná az igényeit.

Mr. Acid 2010.05.01. 22:37:45

Az országban megtermelt élelmiszer majd' 100%-a pedig vidékről származik. Vajon lehet GDP-t termelni kaja nélkül is?
Elmebeteg ez az ötlet, egy dologra való, a Pest-vidék szembenállás kiélezésére.

Fapuma (törölt) 2010.05.02. 00:24:18

Ez mekkora debi, hallatlan.

Elképzeltem a helyzetet.

Ülnek a "nagyágyúk" meg egy csomó marketinges egy besötétített szobában az óriási választási bukta után és megy a brainstorming. Mit ígérjünk az önkormányzati választásokra?

És akkor valaki előjön ezzel az "ötlettel", mi lenne ha bevezetnénk az ÜGYET egy plakáttal /MÜSZI - emlékszik még valaki?/ felcsigázzuk az érdeklődést és május 1-én pedig bejelentjük.

Van még valami a tarsolyban? Néhány ötlet, ingyen, csak Önöknek: melegbárok ingyenes használata, ingyenes fecskendőautomaták, marihuána ingyenes alapellátásban, kenyér/tej ingyen 60 év felett, négysávos autópálya Budapest alatt a Dunával párhuzamosan. Ezekre lesznek vevők azok a pesti népek, hátha megszavaznak újra. Csettintek a nyelvemmel, szép munka volt elvtársak...

Csabikám, igyál még egy ingyen sört! l

Fira 2010.05.02. 10:15:45

Ingyen sör és örök élet!

nagyza 2010.05.02. 10:21:51

"Teljesen jogos elvárás, hogy a helyben adót fizetők olcsóbban kapják az adópénzekből fenntartott szolgáltatásokat."

Az a baj ezzel, hogy a vidékiek adójából is tenni kell ide. Ne kérjenek központi költségvetési forrást ehhez és akkor ok.
A dugódíjjal az a gáz, hogy legyen elég P+R parkoló, hogy ne kelljen bemennem a városba ha BP-en van dolgom. De sajnos be kell mennem. Nem a vidékiek találták ki, hogy minden ki...tt hivatal ott legyen a vízfejben.

Ernesto_Peeet 2010.05.02. 11:03:58

@rszvsz: az egyes települések, országrészek jövedelemtermelő képességét, a GDP-hez tett arányát figyelembe véve Budapest elég nagy súllyal finanszírozza az állam működését. Persze az adóforint nem olyan hogy innen jött, oda tart, de ezen a logikán számtalan kisváros évek óta sikeresen tart fenn városkártya rendszereket (hirtelen ami eszembe jut: Zeg, Kaposvár). Ezekkel a helyben élők olcsóbban vehetnek parkolójegyet, olcsóbban buszozhatnak, vehetnek belépőt sportmeccsekre vagy színházba, stb. Tehát ezt akár úgy is kiforgathatnánk a Te gondolkodásmódodat követve, hogy több település már beintett az országnak, de ezt én ugyanúgy butaságnak tartanám, mint az eredeti gondolatot.

@Mr. Acid: az élelmiszer árára a kereskedő - merthogy nem a gazda értékesíti többségében a terményét - rárakja a szállítás költségét minden esetben, a gazda pedig olyan áron adja - jó esetben - amiből finanszírozni tudja a kiadásait.

@nagyza: P+R parkoló az jogos, de azt látni kell, hogy a négyes metróval a város vállalta a dugódíj bevezetését, tehát esélytelen hogy ezt sokáig tologassák.

Nick Leeson 2010.05.02. 11:07:15

A parkolási pénzekből Ferrarit vesznek, a BKV bevételt ellopják, van aki elhiszi, hogy a dugódíjból visszaforgatnak akár egy fillért is?

Hány P+R épült az utóbbi 10 évben? Igen, nulla...

Köszönöm nincs több kérdésem...

Ernesto_Peeet 2010.05.02. 11:08:19

Jahm.. még egy gondolat. A jelenlegi önkormányzati finanszírozási rendszeren, az államnak befizetett SZJA 5%-a visszautalásra kerül a lakóhely szerinti önkormányzathoz. Azt, hogy ez Budapesten hogyan oszlik meg a kerületek és a főváros között nem tudom, de nyilván ez a büdzsé nem kis részét adja. Ezen kívül a bevételeit még a helyi adók és díjbevételek adják. Budapesttel sokkal nagyobb baj a huszonvalahány önkormányzat + fővárosi önkormányzat felállás, aminek következtében sokmindennek nincs gazdája. A jelenlegi parlamenti felállás azonban biztosítja, hogy ezt végre helyrerakja a FIDESZ az elmúlt 20 év tapasztalatait figyelembe véve. Remélhetőleg SZAKMAI logikán fog ez megtörténni és nem VÁLASZTÁSI logikán... utóbbi csak jobban szétrobbantaná a rendszert.

Nick Leeson 2010.05.02. 11:11:12

@Ernesto_Peeet: Ezzel a városkártyával csak annyi baj, hogy jó magyarosan majd kifelejtik azokat akik ugyan tíz éve Bp.-n laknak, de csak albérletben... Pedig manapság egy lépcsőházban többnyire a lakások 1/5-e albérlet...

Ernesto_Peeet 2010.05.02. 19:38:01

@az aki: akkor minden maradjon a régiben, igazad van :) egyébként igen, kifelejtik, nem véletlenül. Aki albérletben lakik Budapesten, de mondjuk Győrben van bejelentett lakcíme, annak az SZJA-ja részét Győr kapja és nem Budapest vagy az adott kerület.

drozsu 2010.05.09. 17:03:57

Aki ezt a hülyeséget aki kitalálta, fordíthatná értelmesebb dolgokra gondolatait. Szerintem azon kéne fáradoznia,hogy megoldja, lehessen egy átszállóval 1 órán keresztül olyan járművel utazni, amivel csak akar az ember. Pl. busszal, villamossal, metróval, és teljesen mindegy, hogy melyik irányba kezdte és hol végzi az útját az adófizető akár vidéki, vagy budapesti lakós. Ez a víteldíj pedig ne legyen drágább az autó költségénél. Most per pillanat olcsóbb autóval közlekedni. Nonszensz, hogy adózunk és utána adózzunk megint mikor vásárolunk. Volt egy világhíres Ikarusz gyárunk, de nekünk nem lett rá szükségünk egyesek szerint. Miért? Vesszük a drága szar buszokat, villamosokat! Jó ez nekünk?