Azt tudtuk, hogy budapesti szocik lendületből folytatják a kampányt, de azon mi is meglepődtünk, milyen gyorsan eldördült a startpisztoly a választások után. Eljött május elseje és Horváth Csaba, budapesti főpolgármester-jelölt elmondta végre mi a jó híre. Ingyen tömegközlekedés a budapesti lakosoknak és a városban tanulóknak 2013. Ez csupán a jön a pénzeső, ingyen lesz minden, vagy több ennél?
A BKV-fetisiszta VEKE gyors reakciója azonban ellenkezően sülhet el, mint azt Vitézy ,,Fuzik’’ Dávid sejthette. Átgondoltuk újra a hallottakat.
Az egy dolog hogy Vitézynek olyan igazi SIKLÓs stílusa van, még azt is elnéznénk neki hogy időnként beleszerelmesedik a buszokba, de hogy ennyire hülyére vegye az embereket egyesületestől az már gáz. Persze nehezen hihető, hogy a BKV Felügyelő Bizottságának tagjaként nem minden ügyet vett észre a cégnél, többek között az sem tette szóvá, hogy a nevelőapja Fidesz-közeli lapjában miért hirdet teljesen feleslegesen a BKV, de most bezzeg ,,zseniálisan’’ zsonglőrködik a számokkal:
Idézet a VEKE nyilatkozatából:
,,…A VEKE egyebek mellett azt írja, hogy a BKV összes jegyárbevétele 2010-ben várhatóan 51 milliárd forint, ezen felül a nyugdíjasok és diákok kedvezményes utazását az állam 17 milliárd forinttal támogatja, így a BKV 130 milliárd forintos költségvetésének több mint a fele, összesen 68 milliárd forint esne ki az utazás ingyenessé tételével. Ez a forráshiány a BKV azonnali csődjét, a budapesti tömegközlekedés összeomlását jelenti, ráadásul a tömegközlekedés ma is forráshiányos, a mai árakat megfizető utasait is alig tudja elvinni az öreg járműpark, állítják…’
Hopp eltűnt 68 milliárd, figyelik? Sokkal később mégiscsak meglesz az azonnal csődöt jelentő összeg, de ezt egyszerűen elrendezik azzal, hogy ez irreális:
,, VEKE eddig is egyetértett a dugódíj bevezetésvéel, azonban szerintük hiányoznak az ehhez szükséges feltételek, a Horváth Csaba által ettől remélt 50 milliárd forintos bevétel nagyságrendje pedig irreális’’.
Most már nehezen fokozom azt, hogy az időnként Fidesz házi egyesületeként viselkedő konglomerátumról milyen véleménnyel vagyok, szerencsére ők is az a fajta civil társaság, aki mindenhez ért. Mondjuk annak akinek egy villamosra „áll fel”, nehéz élete lehetett, ezt aláírom.
,,A tömegközlekedés ingyenessé tételét közgazdasági nonszensznek nevezik, amellyel a rendszer finanszírozhatatlanná válna, egy esetleges kizárólag adóbevételekből történő finanszírozást pedig nemcsak igazságtalannak tartanának, de az szerintük adóemelést vagy a költségvetési hiány növekedését is maga után vonná.’’
Az, hogy az ingyenesség közgazdaságilag nonszensz? Javasolnánk Chris Anderson-nal megvitatni. A mondat másik felét pedig megvitatnám a budapesti adófizetőkkel.
A pártos kardoskodás részét kipipálva azért nézzük meg mit jelenthet ez a javaslat a szocialistáktól.
A budapesti adófizetők, olcsóbban, nochdacu kvázi ingyen közlekedhetnek a BKV járatain. A kényelmesebb utat választók fizetnek mint a katonatiszt, amennyire ismerjük a korábbi terveket, gyakorlatilag a Hungária körúton belül zónás fizetési rendszer lesz. Mi finomabban fogalmaznánk, mint a VEKE, kíváncsiak lennénk azokra a számításokra, amelyek szerint a kieső jegy és bérlet bevételt ellensúlyozza az ebből befolyó díj. Tele lesz kamerázva a város, Budapest szívéből autót lopni ezután viszonylag nehéz lesz. A Budapest-kártyával megnyílhat az út a differenciált (budapesti – nem budapesti) fizetésre az összes szolgáltatás terén. Teljesen jogos elvárás, hogy a helyben adót fizetők olcsóbban kapják az adópénzekből fenntartott szolgáltatásokat.
Kirajzolódik egy intelligens-város elképzelés, ezt továbbgondolni már nem nagy ügy, de hogy mi lesz a valódi végeredmény? Mi kíváncsiak vagyunk, és az lenne az igazán nagy meglepetés Horváth Csabától, ha ezt meg is csinálhatná.