Idén júniusban a debreceni fideszes többségű közgyűlése elfogadott egy olyan bérletkonstrukciót, amely a helybeli családoknak éves szinten akár egy átlagfizetésnyi 100–120 ezer forintos többletköltséget jelent. A debreceni közgyűlés június 25-i döntésének értelmében július elsejével szolgáltatóváltás történt, s ezzel egy időben egy teljesen új, kombinált bérletstruktúra került kialakításra, ami viszont a vásárlók több mint nyolcvan százalékának nagyon komoly – 20–80 százalékos díjnövekedéssel járt. Az azóta eltelt időszak megmutatta, hogy a városban élők nem akarják, nem tudják és nem is kívánják elfogadni ezt a döntést. Ugyanis egyszerűen képtelenség, hogy a kombinált bérlet szolgáltatásait minden utazó kihasználja. Már csak azért sem lehetséges ez, mert míg az autóbuszok a város legtávolabbi pontjaira is eljutnak, addig trolibusszal és villamossal csak a kevésbé iparosodott területek és kisebb lakóövezetek érhetők el.
Ezért aztán akik az agglomerációban, Józsán, esetleg a külterületeken, a tocókerti, újkerti vagy vénkerti lakótelepen laknak, s kombinált bérletük van, akár trolival vagy villamossal is közlekedhetnének. Ha járna arra ezek közül bármelyik is. De nem, hisz nincsenek meg az infrastrukturális feltételek. Persze ez nem zavarja a fideszes városvezetést. Magyarán: olyan szolgáltatásért is fizetniük kell a bérleteseknek, amit nem is vesznek igénybe. S ennek egyenes következménye – amire egyébként a közlekedési szakemberek mellett korábban a szocialista frakció tagjai is figyelmeztettek –, hogy ma már a debreceni családok ezrei találják gazdaságosabbnak, ha a tömegközlekedés helyett saját autóikkal járnak.
Ez nyilván az utasok számának csökkenésével, a tervezett bevételek elmaradásával, végső soron pedig a szolgáltatás színvonalának csökkenésével, netán korlátozásával, illetve a városi tömegközlekedés teljes összeomlásával járhat. Pedig még az őszi ülésszak előtt Kósa Lajos asztalán volt a szocialista frakció közgyűlési előterjesztése a bérletstruktúra visszaállítására. Mégis másfél hónapnak kellett eltelnie ahhoz, hogy Debrecen polgármestere egyáltalán elismerje: valóban nagymértékben szűkült a tömegközlekedést igénybevevők köre. De a vezetés továbbra is köti az ebet a karóhoz, mivel a húsz százalékot is megközelítő utasszám csökkenés ellenére sem akarnak változtatni a konstrukción. Legfeljebb az emberek végérvényesen elfordulnak a tömegközlekedéstől. De úgy látszik, Kósáékat ez sem zavarja. Mint ahogy az sem, hogy alig egy éve Debrecen közgyűlése határozatban rögzítette, hogy a város lakóinak közlekedési terheit az elkövetkező nyolc évben legfeljebb csak a mindenkori infláció mértékével emelik. Nem csodálkozunk már ezen sem, hisz nekik nemhogy az adott szó, de még az írásos szerződés sem jelent semmit. Hisz az ez év elején bevezetett új tömegközlekedési díjak is meghaladták az infláció mértékét, s a jelenleg is hatályos Közszolgáltatási Szerződésben foglaltak szerint nemcsak morális, de jogi alapja sem lehet a további jelentős emelésnek. Egyébként a fideszesek cinikus hozzáállását jelzi az új bérletstruktúra bevezetésekor megfogalmazott indoklás is: „alig néhány gombóc fagylalt árával kell csak többet fizetni” az elkövetkező években az utazásért. Hát… Velük kéne lenyeletni… Mert a debreceni családok ezrei biztos, hogy nem csak néhány fagyi árával lettek szegényebbek, de vigasztalhatja őket az, hogy gazdagodtak is egy újabb tapasztalattal. Arra gondolunk, hogy egyre inkább látszik: a Fidesz politikusai akkor mondanak igazat, ha nem beszélnek.
Az utolsó 100 komment: