Így került elő az a bizonyos Mária-szobor, több, mint egy hónappal a bevétel előtt
Mint arról már olvashattunk pár hírt, a Budai Vár fokára egy hatalmas "Szűz" Mária szobrot tervez Nagy Gábor Tamás polgármester. Kérdezhetjük, hogy ugyan, minek, ugyan, miért, és ugyan nem kéne a pénzt inkább értelmesebb munkahelyteremtésre fordítani?
Maga a polgármester eképpen indokolja a projektet.
"Avianói Márk lelkesítette is a katonákat, valahogy ez mégsem volt elég… Hiába tűzték már júniusban Fiáth János hajdúi a magyar zászlót a vár fokára, a törökök erősen tartották a várat. Az egész nyár lassan eltelt, a csapatok az esős idő beállta előtt haza akartak menni, ezért már-már szedelődzködtek volna az idegen zsoldosok, amikor a vezérek szeptember elején még egy utolsó ostromra szánták el magukat. A Duna felőli oldalról ágyúzták, gyengítették a falakat. Egyszercsak a dzsáminál egy falszakasz leomlott, előtűnt egy, a hajdani Nagyboldogasszony templomban korábban elfalazott Mária-szobor."
De ehhez hasonló hamis leírás található sok helyen még az interneten:
"A szemtanúk babonás rémülete a várvédőkön is úrrá lett; a vár még aznap este a keresztények kezén volt."
Ugyanez a mondat szerepel a budapestcity honlapján is. A polgármester ilyen leírásokból meríthetett, mint jó keresztény a "tiszta" forrásból.
Engem ez a kérdés az ateizmus mellett azért is érdekel, mert Barta János, aki "Budavár visszavétele" címmel írt könyvet a történelmi eseményről rokonom, és én valamikor régen nagyon lelkesen elolvastam ezt a könyvet. Most nincs nálam ez a könyv, de nekem ez a történet szeget ütött a fejembe (rosszakaróim sajnálatára nem szó szerint:). Arra ugyanis emlékeztem, hogy a várat nem a Mátyás Templomnál ("isten" bizony nem vagyok érdekelt, nem az enyém:), hanem észak felől, az Esztergomi Rondella és a Bécsi Kapu felől vették be. Szerencsére a Wikipédián is elég információ van ahhoz, hogy alaposabban megvizsgáljuk a dolgot.
Először is a szobor nem közvetlenül ágyúzás miatt került elő:
"Avianoi Márk kapucinus szerzetes egy szekéren körbehordozott a várban egy Szűz Mária-szobrot, és a táborban hálaadó misét tartott a győzelem másnapján. A legenda szerint ez a Szűz Mária-szobor el volt falazva, és a lőportár felrobbanása utáni leomlott fal mögött vált láthatóvá, és ezért „Lőporos Madonna” vagy „Budai Madonna” szobornak nevezték."
Másodszor, nem az utolsó napokban, amikor már "az egész nyár lassan eltelt", hanem a nyárnak jól a derekán, hiszen a lőporraktár felrobbanása sokkal korábban történt:
"július 22-én tisztázatlan körülmények között felrobbant a törökök lőporraktára, amelyet a Mátyás király palotája közelében helyeztek el. Közel 800 tonna lőpor robbant fel, és a robbanás olyan nagy volt, hogy 200 méteren leomlott a Duna felőli várfal"
Ld. továbbá még egy sienai szemtanú naplóját, 153. oldal (a Mária szoborról sajnos nem ír)
Tudni kell, hogy a várat végül csak szeptember 2-án vették be. Tehát a "Szűz" Mária szobor egy robbanáskor került elő, jóval a vár bevétele előtt, és nem aznap, ahogy egy fenti, hamis leírás írja.
Ha tehát a sok forrásból összerakjuk a logikus, okokban és időpontokban helyes történetet, akkor valami olyasmit kapunk, mint ami a Wikipédián is, és itt is megtalálható:
" A buda visszafoglalására indított hadjáratban, 1686. július 22-én felrobbant a török védelem lőportornya, és a rengeteg puskapor megrongálta az egész várat, (...) Valószínű, hogy a felmentő sereggel érkezett Marco D'Avoano kapucinus atya talált rá a szoborra 1686. szeptember 2-án a győzelem napján."
E legbigottabb vallásos hívő sem hiheti azt, hogy a Mária-szobor előkerülése a vár bevételének közvetlen lelkesítője lett volna, vagy azt jelző csoda. A több, mint egy hónap különbségen túl azért sem, mert valószínűleg a vár bevétele után találtak rá. Igazából ha isteni csoda lett volna, akkor azt kérdezhetnénk, ugyan mi a fenének csinálta isten ezeket több, mint egy hónappal a bevétel előtt?! Vagy ugyan, mi a halálra várakozott isten ezután még egy hónapig, mire lehetővé tette a vár bevételét?! És ha valaki azt hazudja, hogy a két esemény ugyanaznap történt, hát akkor hazug keresztényt könnyebb utolérni, mint a sánta kutyát.
Ha meg "józan parasztok" vagyunk, és nem holmi bigott hívők, akkor nyilván felfogjuk, hogy a vár bevételében mindenféle hadászati körülmények játszottak szerepet, és nem holmi Szűz Mária szobrok. Az a bizonyos szobor még úgy se játszott közre a dologban, hogy annyira feldobta volna a hívő katonákat, vagy letörte volna a védőket. Ez a legenda egyszerűen hülyeség.
A katonák egyébként annyira hívők voltak, olyan példamutatóan demonstrálták a mélyen hívő keresztény erkölcsiséget, hogy végigrabolták a várat, és hagyták leégni egész Budát. Vagy azt kell, hogy mondja a hívő már megint, hogy hát ezek sem voltak igazi keresztények.
"A várban a győztes fővezér engedélyezte a szabad fosztogatást három napig, olyannyira, hogy a zsoldosok nem törődtek az egyre jobban elharapódzó tűzzel, és Buda összes háza ekkor égett ki – ahogy erről Lotharingiai Károly a fővezér naplójában megemlékezett. Ebből és még egy zsoldos katona naplójából kitűnik, hogy a szövetséges külföldi zsoldos közkatonák nagy részét a kincsek képzelete, rablása vonzotta, és kevésbé az, hogy a török veszedelmet elhárítsák. A nagyvezír elmenekült, de a császáriak csak szeptember 6-án indultak üldözésére, és ez már túl nagy előnynek bizonyult az utoléréséhez."
Kicsit persze unalmas, hogy a középkorban szinte senki nem volt igazi keresztény, de akkor azt nem értem, ezeknek a nem igazi keresztényeknek az emlékére minek emelünk 4 méteres új szobrot a várfalra?! Mert ugye nem a régit, vagy a régi másolatát vagy rekonstrukcióját akarják felállítani. És az persze jó dolog, hogy Magyarországot felszabadították a dicső II. Ukrán Front Habsburg Királyság és Német-római Császárság seregei, de hát mégis az a dúlás, és fosztogatás, ami ezzel együtt járt. Meg a több mint 200 évig "ideiglenesen nálunk állomásozó" osztrák seregek.
Nehéz eldönteni, hogy Nagy Gábor Tamásnak csupán nem volt annyi esze, hogy felkérjen, megfizessen valakit, hogy utána nézzen eme dolgoknak, vagy az illető fizetés ellenében is ennyire semmilyen munkát végzett. Én mindenesetre ingyen és bérmentve előástam a megfelelő információkat az Internetről egy fél óra alatt. De az is lehet, hogy Nagy Gábor Tamásnak szolgáltatták a helyes információkat, és ő szándékosan ferdítette meg azokat, vagy szándékosan a nyilván hibás beszámolót használta fel. Akkor ez tisztességtelen történelemhamisítás. Polgármesternek mindenesetre Nagy Gábor Tamás nem való, ha ezt így szervezte le. No de az ilyen Nagy Gábor Tamás féle emberek hibái legalább arra jók, hogy ma is tanultunk valamit a történelemből, valamire felhívta a figyelmet. Minden rosszban van valami jó.
Ha pedig egy kis történelemhamisítás is belefér, akkor miért nem visszük vissza Osztyapenko és Steinmezt szobrát a szoborparkból? Azok is ízlésesen nagyok, azok is Budapest felszabadításához kapcsolódnak.
Az utolsó 100 komment: