Ma jelent meg a nol.hu-n egy tényfeltáró írás egy furcsa körülmények között lezajlott vasútépítési tenderről. A cikk szerint a Közgép ami Simicska Lajoshoz köthető, a Fidesz-érában megbízásokkal gazdagon ellátott mélyépítő cég 100 milliárd forintos megrendeléssel erősített a Szajol–Püspökladány-vasútvonalon. Az állami fejlesztések sorára szerződtetett cég konzorciumainak újabb győzelme elképzelhetetlen lett volna a beruházás költségkeretének kormányzati emelése és a versenytársak kizárása nélkül.
Tülekedve vs. elővétel
A portál felhívja a figyelmet a tender furcsa előzményeire, hogy végül a Közgép Zrt. és szövetségesei kezdhetnek munkához a Szajol–Püspökladány-vasútvonalon. Orbán Viktor kormányfő saját kezűleg szentesítette azt a héten megjelent határozatot, amellyel a döntő hányadában brüsszeli forrásból finanszírozott beruházásra fordítható keretösszeget 24,3 milliárd forinttal megemelték. Alig pár nappal később pedig a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. máris a Közgép két konzorciumának adta a vasútvonal szakaszainak építését. Az év elején kiírt verseny pénteken kihirdetett eredménye azonban az érdekeltek szerint bundagyanús.
A MÁV menetrendkönyveiben 100-as jelzéssel szereplő vasútvonal Szajolt Kisújszállással összekötő szakaszának korszerűsítésére a nol.hu értesülése szerint a NIF a Swietelsky–Közgép páros SZ-K-2011 Konzorcium néven jegyzett alkalmi vállalkozásával szerződne. A konzorcium a feladatot 49,6 milliárd forintért vállalta, majdnem 10,5 milliárd forinttal többért a projekt előzetesen kalkulált mérnökáránál. Vagyis, ha a kormány nem rendeli el a Szajol–Püspökladány-vasútvonal költségkeretének durva megemelését 161,7 milliárd forintra, a Közgép konzorciuma labdába se rúghatott volna.
Hasonló a helyzet a beruházás másik, Kisújszállást Püspökladánynyal összekötő szakaszán is. Itt a NIF döntése szerint a Közgép vezette K-P-2011 Konzorcium kezdhet bele a vasútépítésbe.
A helyzetet érdekesebbé teszi, hogy a közgépes konzorciumok árajánlatai eredetileg mindkét szakaszon csak a harmadik helyre voltak jók. Vagyis Kisújszállás előtt és után egyaránt volt a győztesénél olcsóbb ajánlat is.
Sokan a mostani esettől függetlenül a Közgépben a következő évek Vegyépszerét látják (utóbbi céget az előző Fidesz-kormány idején halmozták el megbízásokkal). Ezen pedig az sem változtat, hogy a cég már 2008-ban megkezdte piaca bekebelezését.
Természetesen az ügyről részletesebben olvashatsz a nol.hu-n!