Hírek és kommentjeink

 

 

Piroslap on Facebook


Legutóbbi hozzászólások

Miért jobb a Himnusz, mint a Fidesz Nemzeti Kínvallása?

2011.04.11. 23:57 | Brendel Mátyás | 9 komment

Címkék: történelem orbán viktor alkotmány himnusz alkotmányozás

A Nemzeti Tákolmány első mondatában a Himnusz első sorát idézettetteti a Fidesz. Ha már így tesz, akkor felmerülhet a kérdés: hogy kerül az eklézsia az asztalra? miért nem többet? A Nemzeti Kínvallás funkciójában végül is sok mindenben átfed a Himnusszal: mindkettő  egy ideológiával átitatott sajátságos történelem-szemléletet fogalmaz meg. Egy vers esetében ez megbocsátható. Természetes, hogy Kölcsey Fletó Ferenc  saját szubjektív érzéseit akarta kifejezni saját versében. Elvégre egy vers erre való. Egy alkotmány nem.

Ha megnézzük, más nemzetek himnusza sem valami fényes. A 19. század végén 20. század elején valamilyen már elfogadott verset választottak meg himnusznak, amely választás általában nem a körültekintés, előrelátás, kiegyensúlyozottság jegyében történt. Így alakulhatott úgy, hogy az USA himnusza egy meglehetősen furcsán kezdődő vers, melyet egy kocsmadal dallamára énekelnek, hogy a francia himnusz egy meglehetősen agresszív induló, a német himnusz első sora meg szerencsétlenül arrogáns (ezt azzal javították ki, hogy nem az első versszakát használják).

A magyar himnusz természetesen nevéhez, műfajához illően istenhez fohászkodó ima. Hogy az alkotmány miért legyen az, az már nem érthető. A Himnusznál sem rajongok ezért, és azt gondolom, hogy amikor értelmezik, elgondolkodnak az emberek, akkor félrevezetheti őket ez. Valóban elhihetik, hogy "a magyar nép zivataros századainak" az isten keblében gyúlt harag az oka, miközben részben merő véletlenről, részben pedig önhibánkról van szó. Nem bűneinkről, hanem buta hibáinkról.

Az sem éppen rózsás dolog, hogy a Himnusz igen pesszimista. Kölcsey idejében ez érthető volt. Koncepciója nagyon igaznak tűnt, hiszen a magyar történelem éppen legsúlyosabb századaiból vergődött kifelé. De utána voltak jobb korok is, és ezt a rossz momentumot konzerválni a magyar nép lelkébe igazán nem a legpozitívabb project. Nem annyira Kölcsey itt a hibás, hanem az, hogy ezt a verset himnuszunknak tartjuk, az azóta eltelt évszázadok ellenére. De erről itt ennyit, nem a Himnusz ekézése kritikája a fő célom. Van a Himnusz választásánál sokkal súlyosabb ekéznivaló tarlónk a jelenben: a Nemzeti Kínvallás.

Legfőbb Nemzeti Alkotászunk a Kínvallásban nem idéztettetetett többet a Himnuszból. Vajon miért? Merő véletlennek tűnhet, de ha jobban megnézzük, akkor kiderül, hogy nem az. Nem is nagyon tehetett mást.

Merthogy a Himnusz, talán sokak megrökönyödésére nem szentistvánkodik, és nem is szentkoronázik. Érdekes módon a Himnuszban megnevezett történelmi személyek Bendegúz (ami ugye kissé téves), Árpád és Mátyás király. A felidézett arany időszakok a Honfoglalás kora és Mátyás király kora. A legnagyobb magyar király itt nem I. István, hanem Mátyás király. A legnagyobb értékek nem a hűség és a szeretet, hanem a szabadság, vidámság, vitézség.

(Most így a képre nézve, a lovat is, mint legfőbb nemzeti érték kéne bevenni az alkotmányba, mivelhogy ezer évig az volt, tehát biztosan nagyon aktuális most is.:)

És ez az, ami sokkal jobban megfelel ízlésemnek, mint a Nemzeti Kínvallás. Mert az én szememben Mátyás tényleg nagyobb volt: modernebb, kulturált, erős Magyarországot építő, a haladást elősegítő reneszánsz király. A sötét középkor utáni "újjászületést", felvilágosodást, reformot szerető király.

Orbánnak nem kell egyetérteni abban, hogy Mátyás nagyobb király volt Istvánnál. Magyarországon még véleményszabadság van, és én demokrataként ezt vallom is, nem csak üres szóként firkálom bele a Tákolmányba. Tehát Orbánnak joga van azt vallani erről, amit akar, és pár követőjének is. Imádhatják Szentistvánukat és Szentkoronájukat. Csak másokra ne kényszerítsék rá! Ahogy én sem szeretném az alkotmányban végül is azt látni, hogy "Mátyás király a legkirályabb királyunk volt, punkt um, a többinek hallgass a neve.". Ilyen beképzelt, szűk-látókörű bornírtságra csak a jobboldal képes.

Hát ezért tudom minden hibája ellenére jobban elfogadni a Himnuszt, mint a Nemzeti kínvallást. Az alkotmányban ugyanis a történelemóra-korrepetációnak egyrészt semmi keresnivalója, de ha már történelmi összefoglaló, akkor ne ennyire bornírt, egyoldalú, sötét módon válogassák már ki Magyarország történelmének egyik vitatottabb, korunkban kevésbé irányadó szakaszát! Sokkal inkább kellene nekünk Mátyást felidéznünk, mint I. Istvánt!

Kölcsey koncepciója miatt elhallgatta a Rákóczi-szabadságharcot, és keletkezési ideje miatt nem is említhette a Reformkort, az 1848-as szabadságharcot. Ezekről ma Magyarországon sokkal nagyobb konszenzus van. Ezeket minden oldalon pozitív eseményeknek fogadják el. Ezek lehetnek közös példaképeink. Ezek kellenének az alkotmányba. I. István és a Szentkorona nem.

Megjegyzem, István fején ugyebár soha nem volt a Szentkoronának nevezett korona. Ergo vagy ipso facto nem is igazi királyunk, vagy pedig a Szentkorona nem szükséges és elengedhetetlen feltétele az igazi kormányzásnak.

Az utalt történelmi események elhallgattatása Legfőségesebb Alkotászunk részéről megbocsáthatatlan, és mutatja, hogy mennyire ellene van minden köztársasági eszmének, reformnak, haladásnak. Ezért lett éppen ilyen ez a Nemzeti Tákolmány és ez a Nemzeti Kínvallás.

· 1 trackback

Piroslap Twitteren Piroslap Facebookon Piroslap IWIW-en Piroslap Hírlevél
 

A bejegyzés trackback címe:

https://piroslapok.blog.hu/api/trackback/id/tr282819039

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Orbán Viktor retteg Meggyes Tamástól 2011.04.12. 08:43:29

  Ez már nem csak hipotézis, hanem tény. Semmi mással nem magyarázható Orbán Viktor hozzáállása az esztergomi ügyhöz. Pedig már nagyon kínosak lehetnek számára is és a pártja számára is a történelmi városban zajló események. Mégsem tesz ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sine ira et studio... 2011.04.13. 08:20:55

A kákán is csomó keresésének klasszikus esete forog fenn.

1. Mondtam már máskor is: ha neked fáj Szent István (így kell írni, nevet kisbetűvel írni eleve nem túl ildomos) szentsége, akkor kérdem én, miért ismered el mondjuk Hunyadi Mátyás királyságát, de akármelyik európai vagy keresztény uralkodóét, hiszen ők ugyanabból a legitimitásból merítkeztek, mint a szentek. A királyokat az egyházi szentség tette királlyá, amit az érsekek közvetítettek, ők kenték fel a királyt, a pápák adták - vagy szentelték fel - a koronákat. Ha Szent Istvánt nem ismered el, akkor mi jogon nevezel I. Istvánnak, vagy akár III. Bélának uralkodókat (vagy XIV. Lajosnak), hiszen, mint mondtad, te ezekben nem hiszel. Ezért erőltetett az egész.

2. A Szent Korona (ezt is így kell írni, mert tulajdonnév, nem pedig azért, mert te tisztelni akarod) kapcsán hozott érvelésed meg azért sántít, mert a Szent Korona-tan egy szokásjog, és ezt visszamenőleg kétségbe vonni elég helytelen lenne. A logikád alapján a hasonló módon azonos koronával megkoronázott brit uralkodók elődei közül is biztos sokan nem lennének legitimek. Állj oda egy angol elé és közöld vele, hogy Hitvalló Edward és Oroszlánszívű Richárd (lám, ezek jelzője is összefügg a kereszténységgel, akkor kisbetűvel írjam őket?) nem legitim, kíváncsi vagyok, mit szólna hozzá.

3. A Himnuszon azért felesleges lovagolnod, mert nem 2011-es értelmezései szerint kell nézned a benne lévő történelmi eseményeket, hanem a megírásának állapotát kéne figyelembe venned. Ha ezt tennéd, rájönnél, hogy egyrészt azért nem Szent István a fő hivatkozási alap, mert a Habsburg uralkodók István jogán (István Szent Koronájának Országai) birtokolták az országot, és a német támogatásban részesülő uralkodót előszeretettel iktatták be elődeik és példaképeik közé, másfelől pedig a Himnuszban leírt történet arról szól, hogy nagy volt ez a nép, de a történelem viharai során sok szenvedés érte, és újra nagy szeretne lenni. A történetben szereplő Isten a Mindenhatón túl minden olyat is jelentett - ahogy a valóságban is jelent egy vallásos ember számára - amin az ember nem tud úrrá lenni, amit el kell fogadnia egy felsőbb hatalom rendeléseként (végülis, mindegy kinek a rendeléseként, így is, úgy is el kell fogadnunk, nemde?). Kíváncsi vagyok egyébként, mit kapnál, ha mondjuk hasonló helyzetben Angliában a God save the Queent kezdenéd el hasonlóan izzadságszagú érvekkel "kritizálni".

4. Na, szóval a második ok, hogy Hunyadi Mátyás emelkedik ki a legjobban a sorból, hogy ő a legkésőbbi olyan uralkodónk, aki alatt nagy és dicső volt Magyarország, és utána jött a romlás időszaka. Szerintem ez elég kézenfekvő, ha elolvasod a verset. Attól, hogy a Himnusz és a preambulum kiemel egyes történelmi eseményeket, abból nem következik logikusan, hogy mást el akarna hallgatni. Attól, hogy én történészként mondjuk Fraknói Vilmost tartom példaképemnek, még nem következik, hogy elhallgatnám vagy negligálnám Kristó Gyula vagy Győrfi György érdemeit.

5. Még egy tanács: olyan himnusz, ami neked tetszik, soha nem fog létrejönni sem Magyarországon, sem Európában, mert tetszik vagy sem, a himnuszok a modern korban a nemzeti összetartozást és különlegességet jelenítik meg. Te ebben deklaráltan nem hiszel. A himnuszok bevallottan részrehajlók és a közös történelmi múlt alapján (ami általában keresztény és ebben sem hiszel) egy nemzet összefogását hirdetik, a közös küzdelemre buzdítanak egy, a nemzet számára dicsőbb jövő érdekében. Mivel ez a definíció csupa olyan dolgot tartalmaz, amit egyrészt megvetsz, másrészt nem ismersz el, szerintem hagyd ezt a témát, ha foglalkozol vele, sok értelmes dolog nem fog belőle kisülni, ahogy ebből a cikkből sem jött ki több pár izzadságszagú poénnál, hogy foglaljuk alkotmányba a lovakat, mert ezer évig azon jártunk. Foglalkozz inkább filozófiával, kutasd a nacionalizmust egy filozófus szemével, ezt pedig hagyd meg a politikusoknak.

6. Ja és Istvánról még egyszer, utoljára: valóban nem ő kezdte el az államszervezés munkáját, mert azt apja, Géza indította meg, de István és a kereszténység nélkül nem jött volna létre olyan, hogy egységes Magyarország, és ha az nem jött volna létre, maradtunk volna a törzsi államban, és számtalan más törzshöz hasonlóan (lásd: avarok, hunok) mi is szétszóródtunk volna a világban. Akkor ma nem lenne magyar nyelv, akkor nem lenne magyar népi kultúra, hanem keresztény szláv államok léteznének a Kárpát-medencében. Nem találsz olyan történészt, aki ezt megkérdőjelezné, kivétel persze azokat, akik szerint a hunok építették a piramisokat, minket meg a szíriusziak lőttek ide egy űrhajóval.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2011.04.13. 10:03:51

@Sine ira et studio...: 1) I. István és a Szentkorona mindenhol nagy betűvel van írva, ahol tulajdonnév. Egy helyen kellett javítanom, mert elrontottam. Több helyen kisbetűvel van, de ott nem tulajdonnév. Analfabéna vagy.

2) Mátyást, mint jelenleg is legitim királyt nyilván nem fogadom el. Elfogadom, hogy király volt, és hivatkozok rá, mint királyra. Kevesebb gondom van a királyokkal a történelemben, mint a szentekkel. Ugyanis a középkorban valamiféle monarchikus államberendezkedés megfelelt a társadalomnak. Nem lehet demokráciát követelni. Királyok tehát voltak, ezt nehéz lenne kifogásolni.

Ami a királyok legitimációját illeti. Meg lehet ezt közelíteni istenkirályos módon is, de nyilvánvalóan más hatalmi tényezők is szerepet játszottak ebben. Mátyást például 1464-ig meg sem koronázták a Szent Koronával, mégis király volt. És ugyebár őt többé-kevésbé választották királynak.

Károly Róbertet is kicsivel később koronázták meg a Szentkoronával, minthogy uralkodása már szilárdnak mondható lett volna. Egyébként megkoronázták korábban is, tehát olyan helyzetek is voltak, amikor több felszentelt királya is volt Magyarországnak. Ennyit az isteni felszentelés legalitásáról, érdemeiről, értelméről.

3) És nem minden király volt szent, Így Mátyás sem Szent Mátyás. Szóval ne gyere nekem azzal, hogy I. Istvánt nekem Szent Istvánként kéne szólítanom, amikor nem kell.

4) Hogy az angolok mire mit reagálnak, és hogy te mire vagy kíváncsi, az nem érv.

5) A Himnusz kritikájával kapcsolatban olyan dolgokon lovagolsz, amelyek szerepelnek a cikkben. Megint analfabéna vagy.

6) Te történészként nyugodtan foglalkozhatsz a történelem egy kisebb szeletével, sőt, nem is tehetsz mást, mert te egy történész vagy. Ha a preambulum teszi ezt, azzal kb. ugyanerre a szintre degradálódik: egy ember, vagy kevés ember munkásságára. Az nem Nemzeti Hitvallás, hanem Orbáni Hitvallás. Tessék akkor kiírni, hogy miről van szó!

7) Himnusz: megint nyitott kapukat döngetsz. Ez benne van a cikkben.

8) Az utolsó pontról. A "mi lett volna ha" típusú érvelés a történész szégyene. De ha el is fogadnom, hogy ez volt nagyjából az egyetlen út, amely Magyarország fennmaradásának útja volt, akkor is mondhatom, hogy ez egy szomorú kényszerpálya volt, akárcsak Kádáré. És nem kell tisztelnem. Továbbá ezen a pályán István egy fontos pont volt, de nem az egyetlen elengedhetetlen pont. Mellesleg ez az út mindjárt István uralkodása után erősen gyenge lábakon állt.

Továbbá az, hogy ő helyezte szilárd alapokra az államot, az enyhén szólva félrevezető. Mert az állam előtte is létezett, szilárd volt. István más alapokra helyezte azt. Rendszerváltást hajtott végre. Külső segítséggel, puccsal. Ennyi.

Sine ira et studio... 2011.04.13. 11:24:25

@Brendel Mátyás:

Pár hozzáfűznivaló:

A Szent Korona (így kell írni) és Szent István mindenhol tulajdonnév, előbbi azért, mert konkrétan a magyar koronát jelöli és a cikkben is erről van szó. De mindegy.

A középkorban a királyságot és a kereszténységet nem tudod szétválasztani. Mai szempontok szerint te különválasztod az egyházat és az államot. de ezt visszavetíteni a múltra súlyos hiba! A kritikám éppen arra vonatkozik, hogy Te megtagadnád Istvántól a Szent jelzőt, mert azt a pápaság adományozta, ugyanakkor elfogadod a keresztény monarchiákat Európában, a keresztény uralkodókkal együtt, holott az is éppen annyira függ a vallástól. Állam és egyház a középkorban szerves kapcsolatban és kölcsönhatásban élt, mit gondolsz, az invesztitúra jogáért miért folyt több évszázados harc? Itt nem csak a hatalomról van szó, ahonnan mindent megközelítesz, hanem mentalitásról és ideológiáról, ami lehet, hogy neked nem tetszik, de a múltat akkor is meghatározta. Légy oly kedves, beszélgess egyszer el egy francia barátoddal arról, hogy mondjuk Szent Lajos, vagy Nagy Károly miért is szent? Tudom, nem érdekel más véleménye, meg a mi vitánkban nem releváns, de talán megérné tanulságul. Mátyást lehet, hogy "választották", de egy főúri alku részeként került a trónra, amit nem mellesleg Callixtus pápa már 1458-ban elismert egy Mátyásnak küldött levelével. A koronázás késlekedéséről meg olvass többet, arról nem is beszélve, hogy Mátyás pont azért tartotta fontosnak a korona visszaszerzését, mert ez adta a legitimitását. Károly Róbert sem véletlenül koronáztatta meg magát négy alkalommal, hidd el, ért valamit az a Szent Korona, és az a valami az állami főhatalom, az ország szimbolikája volt.

Én sem mondtam, hogy minden király szent volt, de kevés olyanról tudok, akinek koronázása közvetetten vagy közvetlenül ne az egyháztól függött volna. És mivel az egyház által adományozott szentséget nem ismered el, jogosan kérdezem meg, hogy az egyház által felkent királyt miért ismered el? Szerintem ez elsőre is érthető volt.

A mi lett volna ha a történész szégyene, akkor, ha álomvilágban él, és a meg nem valósult dolgokkal foglalkozik. EZ nem keverendő össze azzal, hogy a történész mérlegeli egy politikus vagy állam lehetőségeit és mozgásterét! Mert az általam felvetett dolgok nem arról szóltak, hogy "mi lett volna, ha": történelmi példák igazolják, ennek a lehetőségnek a racionalitását, ahogy a Szent Istvánhoz hasonlóan cselekvő uralkodók népeinek (pl. lengyelek, horvátok) a megmaradását. Ne sározz be, légy szíves, nem fikciókat, hanem lehetőségeket hoztam fel, melyeket nem középföldéről demonstráltam, hanem a népvándorlás korából. Nagyon nem mindegy!

Még valami: tényleg zárásul. Törődj bele abba, ami történik. A világon a legdemagógabb dolog olyat követelni, ami mindenkinek tetszik, ami mindenkiről szól. És a legnépszerűbb is. A mostani, még érvényben lévő alkotmány úgy szólt mindenkiről, hogy senkiről sem szólt: a magyar jellege teljesen kilúgozva szerepelt csak, történelmünk semmi, múltunk semmi, identitásunk semmi nem volt benne, csak a köztársaság, mintha a magyar történelem Károlyi Mihály szerencsétlenkedéseivel, a SZEB és a kommunisták hatalomátvételével és a nyolcvankilencesek mutyijával kezdődött volna. Semmilyen magyar jellege nem volt, márpedig nem tudsz még egy olyan birka népet mutatni a világo, mely a magyar mellett így feladta volna magát. Ezt az állapotot nem lehet úgy változtatni, hogy mindenkinek jó legyen, mindenkinek megfelelő legyen. Ha Gyurcsány Ferenc vagy Mesterházy kapná meg a kétharmadot, valószínű, ők is csinálnának alkotmányt (ahogy azt a Petrétei-féle önképző kör bizonyította is), és biztos maguk felé hajlana a kezük. Szóval, fogadd el, ők vannak a hatalmon, őket választotta a többség. Így működik a demokrácia és aki igazi demokrata, az nem demagóg "mindenki jól jár" és "mindenkit képviselek" jellegű hőbörgéssel járja az utcákat, hanem beletörődik ebbe, és megpróbál ésszel politizálni. És nekem ne gyere azzal, hogy a Fidesz mit csinált, mert nem érdekel: tudom jól, mit csinált, az sem volt demokrata, de a köztársaság mai hős védői, Szanyikapitány és Ferenc sem azok.

Sine ira et studio... 2011.04.13. 12:07:07

És még valami: ha leállok veled vitatkozni, elvárom, hogy maradj a vitánál, és bármennyire szétfeszít az ideg azért, mert nem értek veled egyet, és kritizálom az írásod, őrizkedj a becsmérlő szavaktól. Állítólag tanultál logikát, gondolom, vitakultúrára is tanítottak valahol, és nem hinném, hogy a vita elméletében az érvek mellett szerepet kapna az "analfabéta" és más hasonló jelzők. Én sem neveztelek analfabétának azért, mert rosszul írtál le egy szót.
Próbálj meg ennél maradni, jó? Hihetetlen arrogáns tudsz lenni.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2011.04.13. 16:31:00

"A Szent Korona (így kell írni) és Szent István mindenhol tulajdonnév, előbbi azért, mert konkrétan a magyar koronát jelöli és a cikkben is erről van szó. De mindegy."

Mindenütt nagy betűvel írtam. Vaktölténnyel lövöldözöl.

"A középkorban a királyságot és a kereszténységet nem tudod szétválasztani."

Akkor ugye a kereszténység bűnének számít Koppány felnégyelése, és hasonlók? Érdekes, amikor az egyház bűneiről van szó, akkor ti szoktátok nagyon gyorsan szétválasztani a vallást és az államot.

"A kritikám éppen arra vonatkozik, hogy Te megtagadnád Istvántól a Szent jelzőt, mert azt a pápaság adományozta, ugyanakkor elfogadod a keresztény monarchiákat Európában, a keresztény uralkodókkal együtt, holott az is éppen annyira függ a vallástól."

Kicsit kevésbé, említettem is ellenpéldákat. Ez meg már elég nekem. Egyébként ha elutasítom a Szent István és I. István megnevezéseket, akkor hogy a fenébe szólítanám? Szólítsam Vajknak?

" Állam és egyház a középkorban szerves kapcsolatban és kölcsönhatásban élt, mit gondolsz, az invesztitúra jogáért miért folyt több évszázados harc?"

No, az invesztitura-háború is mutatja, hogy azért el tudott válni az egyház és az állam. Sőt, ugye voltak pápák is több példányban, és volt, amikor ugye a pápák voltak a Francia király alá rendelve, gyakorlatilag, Avignonban. Számos ellenpélda van tehát. Történészként ismerned kéne ezeket.

"Légy oly kedves, beszélgess egyszer el egy francia barátoddal arról, hogy mondjuk Szent Lajos, vagy Nagy Károly miért is szent?"

Szent Lajos, francia király totálisan legális megnevezése a Louis IX. Sőt, a Wikipédia az oldalát ezzel a névvel hozta létre.

fr.wikipedia.org/wiki/Louis_IX_de_France

Charlemagne megnevezésében meg a "Szent" kitételt nem is használják.
fr.wikipedia.org/wiki/Charlemagne

De ezen közül egyik sem szerepel a francia alkotmány preambulumában. Mit szólsz hozzá? piroslapok.blog.hu/2011/04/08/a_nemzeti_hitvallas_nemzetkozi_osszehasonlitasban

Nagyon meg lennék elégedve egy francia alkotmányhoz hasonló magyar alkotmánnyal.

Mellesleg I. Istvánnal az is a nagy gond, hogy pont keresztény szempontból a legkevésbé sem szent. Nehogy már egy Koppányt négyelő uralkodó legyen a keresztény szentség!

"Mátyást lehet, hogy "választották", de egy főúri alku részeként került a trónra"

ez is bőven cáfol.

"arról nem is beszélve, hogy Mátyás pont azért tartotta fontosnak a korona visszaszerzését, mert ez adta a legitimitását."

Előtte is király volt. ez meg nekem bőven elég.

"Károly Róbert sem véletlenül koronáztatta meg magát négy alkalommal, hidd el, ért valamit az a Szent Korona, és az a valami az állami főhatalom, az ország szimbolikája volt."

Hát ha négyszer kellett, akkor pont, hogy nem ért.

"És mivel az egyház által adományozott szentséget nem ismered el, jogosan kérdezem meg, hogy az egyház által felkent királyt miért ismered el? Szerintem ez elsőre is érthető volt."

Mert a szent tisztán egyházi titulus, a király meg világi titulus. Ezen csak kicsit változtat, hogy a király koronázásakor a papok is ott legyeskednek.

" A mostani, még érvényben lévő alkotmány úgy szólt mindenkiről, hogy senkiről sem szólt: a magyar jellege teljesen kilúgozva szerepelt csak, történelmünk semmi, múltunk semmi, identitásunk semmi nem volt benne, csak a köztársaság"

ami nagyon helyes. az Alkotmány nem holmi identitásteremtő okmány. Modern korunkban egyébként az identitások plurálisak. A magyar nép identitását nagyon nehéz volna meghatározni. A nyelv talán az egyetlen közös elem. Néhány kulturális és történelmi dolog összeköthet minket, de semmiképpen nem azok, amelyek a Nemzeti Tákolmányban vannak. Azok semmiképpen nem a közös identitásunk részei, hanem megosztó ideológiák.

" Semmilyen magyar jellege nem volt, márpedig nem tudsz még egy olyan birka népet mutatni a világo, mely a magyar mellett így feladta volna magát. "

tudok mutatni olyan országokat, amelyek alkotmány sokkal technikaibb, mint a Nemzeti Tákolmány.

piroslapok.blog.hu/2011/04/08/a_nemzeti_hitvallas_nemzetkozi_osszehasonlitasban

Igazából ennyire ideologikus, egyoldalú alkotmányt nehéz keresni, mint a Nemzeti Tákolmány. Ha találsz is, azok nem azok az országok, melyeket érdemes volna követni.

"Ha Gyurcsány Ferenc vagy Mesterházy kapná meg a kétharmadot, valószínű, ők is csinálnának alkotmányt (ahogy azt a Petrétei-féle önképző kör bizonyította is),"

nem bizonyította. Semmi nem igazolja azt, hogy alkotmányoztak volna. Megint a "ha a nagymamámnak kereke volna, akkor ő lenne a villamos" szintjén vagy.

Egy dolgot tudunk, az MSZP nem alkotmányozott, amikor kétharmada volt, mert visszafogta magát, nem volt ennyire hatalommániás, arrogáns, bunkó, diktatórikus párt, mint ez a Fidesz.

" Így működik a demokrácia és aki igazi demokrata, az nem demagóg "mindenki jól jár" és "mindenkit képviselek" jellegű hőbörgéssel járja az utcákat, hanem beletörődik ebbe, és megpróbál ésszel politizálni."

Lehet azt is játszani, hogy akinek éppen kétharmada van, az átír mindent. De akkor a következő is át fog. És akkor lesz is kétharmad hozzá. Ez egy szélsőségesebb váltógazdálkodásba taszítja az országot.

Emiatt Viktor akkorát fog bukni, mint a ház.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2011.04.13. 16:38:56

@Sine ira et studio...: "ha leállok veled vitatkozni, elvárom, hogy maradj a vitánál"

ezt én is elvárom, és a helyzet az, hogy előző hozzászólásodban nagyon sok helyen nagyon messzire mentél a cikktől. pl Szanyikapitány, meg ilyenek.

A Nemzeti Tákolmány nem lesz attól jó, ha Szanyikapitány ad abszurdum egy totalitárius, kéjgyilkos lenne (gy.k. nem az). Szóval ne szanyikapitányozzál itt nekem!

anonymand 2011.04.13. 16:48:02

@Sine ira et studio...:

Tisztelt Sine ira et studio...!

Elnézést, hogy belebrekegek.
Igazat kell adjak, a posztoló egy jelzőt kihagyott: funkcionális.
Ha azzal együtt írta volna az analfabétát, nem találnád olyan sértőnek, én pedig többnyire Brendellel értek egyet.

Kezdjük a "szent" Korona megjelöléssel.
Én úgy tudom, hogy szent csak személy lehet, tárgy nem. Tévedhetek.
Abban viszont egészen bizonyos vagyok, hogy még a keresztény körben sem minden vallás ismeri el a "szent" fogalmát, és akkor a nem vallásos tömegekről nem is beszélek. Korona.

I. Istvánt egy pápa "szentté" avatta. Na és? A katolikusoknak ez elfogadható, másoknak nem.

Én semmi ellentmondást nem látok abban, hogy a monarchiákat elfogadja valaki, történelmi tény gyanánt, és tagadja, hogy egyes királyok "szentek" lettel volna.
Más a történelem és annak valósága, valamint más a hit.

" És mivel az egyház által adományozott szentséget nem ismered el, jogosan kérdezem meg, hogy az egyház által felkent királyt miért ismered el?" - I. Istvánt nem tagadja senki, s hogy milyen szokások közepette nyerte el a koronát, mellékes.

" Törődj bele abba, ami történik." - emlékezz Madáchra! Vagy legalább a Tragédia végszavaira!

"A világon a legdemagógabb dolog olyat követelni, ami mindenkinek tetszik, ami mindenkiről szól. És a legnépszerűbb is." - szinte teljes mértékben igazat adok. Olyan ideális állapot, hogy "mindenkinek tetszik", nem létezik. De léteznek olyan kompromisszumok, amelyek oldják az ellentéteket. A (pillanatnyi) kisebbség véleménye s érdekei nem hagyhatók figyelmen kívül.
Illetve igen, csak akkor annak a rendszernek a neve nem demokrácia, hanem a mi példánkban: fidokrácia.

Tisztelettel:
anonymand

Sine ira et studio... 2011.04.18. 09:26:42

@anonymand: Tisztelt Anonymand! Eleget vitáztam már ahhoz Brendel Mátyással, hogy tudjam, az eltérő vélemény mit vált ki belőle. Az analfabéta jelzőt tőle csak a legnagyobb jóindulattal lehet "funkcionális analfabétaként" értelmezni, ha az embert rendszeresen olyan jelzőkkel illeti, amivel most engem, egy másik cikkben. Nézze meg, tanulságos. És lehet, hogy nem értünk egyet: de attól még eszembe nem jutna fröcsögni Önre, elfogadom a véleményét.
Üdvözlettel:

T
süti beállítások módosítása