Láthatunk arra példát, hogy alkotmányok minimális bevezetővel is működhetnek, mindenféle ideológiai, történelmi sallang nélkül. Értékekből csak nagyon óvatosan, és általánosan idéznek, a történelemórát kezdőknek pedig elkerülik. Láthatjuk, hogy Orbán ezek helyett egy keletiesebb alkotmányt, Lengyelország alkotmányát vette példának, de azért még azt is sikerült erősen alulmúlnia. A "jövő elkezdődött" miniszterelnöke erősen a múlt felé menetel.
Egyesült Államok
Az Amerikai Egyesült Államok alkotmányának bevezetője nem azzal kezdődik, hogy "Oh, mondd, látod-e a korai hajnali fénynél azt, amit oly büszkén üdvözöltünk az alkony utolsó ragyogásánál?".
Csupán egy egymondatos bekezdést tűztek a paragrafusok elé, amely elmondja, hogy mi a fene is az, amit olvasunk. Ez bevezetés komplett mellőzésén kívül a lehető leginkább minimalista, legkevésbé problémás megoldás.
Ebben az egymondatos bevezetőben hivatkoznak olyan nagyon általános értékekre, amelyeket bizonyára a szavazók teljes egésze elfogad, néhány esetleges különc kivételével: az igazságosságra, az otthon nyugalmára, a védelemre (biztonságra), jólétre, szabadságra, a (pozitív) jövőre.
Semmi történelem, semmi bostoni teadélután, semmi Pearl Harbor, semmi Hiroshima, ideológia, semmi vallás, semmi család, semmi nemzet, hűség, szeretet, meg ilyen szubjektívebb értékek.
Az alkotmány maga az államberendezkedés technikai meghatározásával kezdődik.
Franciaország
A francia alkotmány bevezetője szintén nem azzal kezdődik, hogy "Előre ország népe, harcra, ma győzelem vár, hív hazánk!" Nem Nagy Károllyal, nem Kis Pipinnel, nem Asterix-szel és nem is Obelix-szel.:)
Nem sokkal hosszabb, és bővebb az USA bevezetőjénél, gyakorlatilag hasonló szerepet tölt be: tájékoztat arról, hogy mi az utána következő paragrafusok funkciója, státusa. A három évszám nem történelmi eseményeket magasztal, hanem korábbi alapokmányokat, melyek a jelen alkotmány alapját képezik. Köztük, az emberi jogok 1789-es deklarációját, amely minden ilyen okmány őse.
A második bekezdésben a tengerentúli területekre utalnak, valamit az ismert "liberté, égalité et fraternité" ("szabadság, egyenlőség, testvériség") jelszavakat ismétlik meg, melyek megint csak olyan alapvető emberi értékeket jelentenek, melyekről szinte teljes konszenzus van. Ezeknek az értékeknek a megfogalmazása átvitt módon utal egy történelmi eseményre, a Francia Forradalomra, amelyről azonban Franciaországban szinte teljes konszenzus van.
Ugyanez a három jelszó minden iskola, minden polgármesteri épület homlokzatára is ki van írva évszázadok óta. Ezek valóban Franciaországot képviselik, ez Franciaország tényleges szlogenje, ha nem így lenne, akkor valamikor eltűntek volna ezekről a homlokzatokról.
Az első, sorszámnévvel kiemelt paragrafus Franciaországot laikus (szekuláris), demokratikus, szociális egységes köztársaságként határozza meg. Ugyanitt a szólásszabadság, egyenlőség, vélemény-szabadság értékeit rögzítik. Nem a hitet és nem a családot, nem hűséget, nem nacionalizmust és nem szeretetet.
Németország
A német alkotmány bevezetőjének első mondata nem az, hogy "Deutschland, Deutschland über alles,". Na jó, nem is azzal kezdődik, hogy "Egységet, igazságot és szabadságot a német hazának!" ("Einigkeit und Recht und Freiheit Für das deutsche Vaterland!") Bár ezzel éppen kezdődhetne. Nem utal a Teutoburgi csatára, vagy a Versailes-i kastélyra.
A bevezető csupán azért tűnik hosszabbnak az eddigieknél, mert először utal Nyugat-Németország alkotmányára, amely feltehetőleg nagyjából megegyezik a jelen alkotmánnyal, jogfolytonos elődje. A tulajdonképpeni preambulumban pedig felsorolja a tartományokat.
Ezen kívül olyan értékekre hivatkozik, mint részvétel az EU-ban egyenlő félként, béke. Továbbá utal a német egységre, amelyet önrendelkezés alapján fogadtak el. A német egység történelmi esemény, de Németországban egészen egyöntetű konszenzus van róla.
A német preambulum történelmi eseményekre ezen kívül nem hivatkozik. A béke és ez egyenlő félként való részvétel az Európai Unióban lehet némi reakció a náci múltra, de ez egy igen halvány, nagyon közvetett utalás. Elegánsabban utasítják el a sötétebb korokat, mint Orbán.
Szó van még isten és ember előtti egyenlőségről, amely halványan sérti a szekularizmust, ennyiben a német alkotmány rosszabb a franciánál és az USA alkotmányánál. Ezt a lengyel és a magyar tervezet is átvette. Sajnos. Ez az egyetlen átvétel, amire igazán nyugati példát tud Orbán felhozni.
Az első paragrafusok az emberi szabadság, egyenlőség és méltóság jogairól szólnak. Nem hitről, nem családról. Nem nacionalizmust, hűséget és szeretetet kérnek számon az embereken.
Lengyelország
Ez az az alkotmány, melyet Orbán Viktor példaképnek tekint, és az előző háromhoz képest szörnyen bőbeszédű, ideológiailag terhelt. Ugyanakkor, mint látni fogjuk, Orbán Viktor még ezt is alulmúlta.
A bevezetőnek itt nincs címe. Láthatóan a magyar "nemzeti hitvallás" mintája formailag és stilárisan ez a bevezető, hiszen ez is egy tulajdonképpeni nagyon hosszú körmondatban vezeti be az alkotmányt, melyben azonban kevesebb "valljuk" van. Kicsit változatosabb.
Megismétlődik az "isten és emberre" való páros hivatkozás motívuma, némileg több értékkel: igazságosság, jóség és szépség.
Történelmi utalás az ezer évre, a függetlenségi harcra van, de Orbánnal ellentétben a köztársasági hagyományokat is felemlítik. Orbánnal ellentétben nem emelik ki egyetlen királyukat, nem emlegetnek szentkoronatant, a kereszténységre pedig egy árnyalatnyibb elfogadhatóbb formában hivatkoznak: mint a kulturális gyökerekre. Ez kevésbé erőlteti a jelen idejű érvényességet, mint Orbán, pedig Lengyelország sokkal keresztényebb ország Magyarországnál.
De a lengyel alkotmányban nincs nemzeti hitvallás, nincs himnuszból idézés sem. Az értékekben nem családról, hűségről és szeretetről papolnak.
Konklúzió
Láthattunk arra példát, hogy alkotmányok minimális bevezetővel is működhetnek, mindenféle ideológiai, történelmi sallang nélkül. Az USA, Franciaország és Németország alkotmánya ilyen. Értékekből csak nagyon óvatosan, és általánosan idéznek, a történelem-órát pedig elkerülik.
Láthattuk, hogy Orbán ezek helyett egy keletiesebb alkotmányt, Lengyelország alkotmányát vette példának, de azért még azt is sikerült erősen alulmúlnia. A "jövő elkezdődött" miniszterelnöke erősen a múlt felé menetel.
Jöhetne valaki azzal, hogy ugyan, miért kellene nekünk a nyugatot másolni? Mi egyediek, mások vagyunk! Ja, csak Orbán azzal, hogy lemásolta a lengyel alkotmányt, igazán nem mondható egyedinek. Sikerült neki igazáén sablonosnak lennie, és ami ezen túl valamiféle apró "egyediség" akarna lenni, az nem más, mint roppant bornírt maradiság.
Ezen írás célja nem az USA, Németország és Franciaország himnuszának kicsúfolása a lengyel alkotmány kritikája pedig nem szól a lengyel nép ellen.