Hírek és kommentjeink

 

 

Piroslap on Facebook


Legutóbbi hozzászólások

Na de hogyan kell pálinkát főzni?

2010.06.27. 06:17 | balközép | 47 komment

Címkék: pálinka főzés

Oké, hogy lehet, na de hogyan? Aki azt hiszi, hogy a lakótelepi konyhák egy-egy őszi hétvégére át fognak alakulni pálinkafőzdévé az téved. Forradalom ide, forradalom oda, ehhez még egész biztos hiányzik valami "technikai forradalom" jellegű a konyhában. Mert, hogy jó pálinkát főzni nem olyan könnyű és tegyük hozzá veszélyes műfaj. No pláne kb. 100 kg gyümölcsből (azaz cefréből) lesz kb. 12 liter 50%-os párlat. Aminek a tárolása nem csak a borzasztó szag miatt sem lehetséges a bicikli tárolók és a soha nem hasznát szárítók keretei között.

No de ne halat adj az embereknek, hanem tanítsd meg halászni elv alapján leírjuk, hogyan is kell pálinkát főzni, bár ez alapján ne állj neki, hisz ez csak a folyamat lényege, ennél jóval nehezebb és bonyolultabb!

Tehát először is a gyümölcs: az igazán jó minőségű pálinkát nem hulló, félig rohadt gyümölcsből főzik. Ahhoz hogy jó ízű és zamatú minőségi pálinkát tudjunk főzni, jobbnál jobb gyümölcsök kellenek.

A jó pálinkához vezető úton a minőségi gyümölcs használata még csak az első lépés. Az is nagyon befolyásolja az ízeket, hogy milyen módon cefrézték azt. Nem elég csupán ledarálni, mielőtt az érlelő tartályba kerülne alaposan át kell mosni, és ha a gyümölcs fajtája megkívánja a magot is el kell távolítani (a barack magja például ciánt tartalmaz, ezért a szesziparban sem darálják bele a cefrébe).

Persze az érési folyamat sem olyan egyszerű mint régen, üzemekben ez egy irányított folyamat, ahol különféle hatóanyagokkal érik el a lehető legtökéletesebb érést.

Cefrézés lényege az, hogy gyümölcs cukortartalmát a lehető legkisebbre csökkentsük.
Viszonylag türelmesnek kell lennünk, hisz ez 3-4 hetet is igénybe vehet. Csak akkor lehet elkezdeni főzni a pálinkát, ha elértük a megfelelő cukorfokot (0-4-ig).

A főzés alatt érthetjük az otthoni eszkábált üstöket, melyek roppant veszélyesek az igen komoly nyomás miatt.

Mi most a kétlépcsős kisüsti főzési technikát mutatjuk be, ahogy a profi szeszfőzdékben készül.

Az első szakasz a főzőüstben történik a cefre konkrét főzésével. A főzéshez igazából gőzt engedünk a cefrébe. A gőz nemcsak állandó hőt biztosít, hanem átjárja a cefrét, ezáltal megakadályozza a lekozmálást, amiből káros anyagok és ízek keletkezhetnének. Ennek a lépcsőnek az utolsó folyamata, amikor a cefréből kivált gőz lecsapódik és ezt fogjuk fel, ezt hívják alszesznek.

A második lépés a főzésnek az úgynevezett finomítás, amihez a vasedényben finomító üstöt kell vennünk. A finomítás az alszesz gőzzel való főzése, aminek a gőzök lecsapódása után a végeredménye a pálinka.

Vannak helyek, ahol a pálinkát ezután palackozzák, de valahol még ezt tovább érlelik.

De ha nincs profi cuccod, hogyan eszkábálj össze? Mit kell venned?

Kukta, hőmérő, rézcső (10 -12'), vödör (a condenser-nek), carboy (23 liter)  kotyogóval (airlock), thumper, szeszfokoló

Mielőtt a rézcsőt spirállá hajlítanád, töltsd fel a csövet sóval, dugd be a két végét, így nem fog belapulni a hajlításkor. A kuktát és a hűtőt úgy helyezd el egymás mellett, hogy a lepárlócső a kukta felé lejtsen.

Mik a veszélyek az eszkábált otthoni pálinkafőzésnek?

Először is robbanhat, kigyulladhat...oszt eltűnik a konyha fele. Szakszerűtlen főzés, előkészítés esetén könnyen szó szerint méreg erős párlat lesz. A szeszfőzés egy szakma, amit ha tök amatőrök kezdenek el művelni könnyen nem pálinkát, hanem metanolt, hidrogén-cianidot, etilkarbamátot, magyarul igen csak toxikus, az az mérgező itókát főznek!

Akit a téma részletesebben érdekel az itt olvashat róla. Bár nemzeti összefogás ide, Vitya pálinka gőzös forradalma oda, senkinek nem ajánljuk, hogy gyakorlat nélkül pálinkát főzőn!
 

Piroslap Twitteren Piroslap Facebookon Piroslap IWIW-en Piroslap Hírlevél
 

A bejegyzés trackback címe:

https://piroslapok.blog.hu/api/trackback/id/tr22112776

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

feri17 2010.06.27. 12:14:49

A hatóság majd megnézi jó e a készüléked, vane SAJÁT gyümölcsosöd. Azért erről EUnak is lesz véleménye mivel jövedéki áru.

fuszujka 2010.06.27. 19:11:45

Régen a sárgabarackunkat minden nyáron odaadtuk egyik rokonunknak, hogy pálinkát csináljon belőle.
A cefre mindig a mi udvarunkon érett, műanyag hordókban. Hát mit ne mondjak, az elviselhetetlen bűz és a rothadó barackban tenyésző muslicák után jó pár év kellett, míg rá tudtam venni magam, hogy pálinkát igyak.
Azóta persze sok év telt el és megszépültek az emlékek...:p

gogyimogyi 2010.06.27. 19:27:38

100 kg gyümölcsből 12 liter? Ez hülyeség, ennek azért utánajárhattál volna. Minden gyümölcs más mennyiséget ad, cukortartalom és folyadéktartalomtól függően. A 12 liter durva túlzás szerintem. Szilvából sem garantált, hogy kijön annyi, pedig az ad talán a legjobban. Amúgy nagy átlagban 6-7 litert tudtommal. Persze a 100 kg-hoz hozzáteszel 10-15 kg cukrot, úgy lehet, de akkor már nem pálinkának nevezzük.

kicsijuti 2010.06.27. 19:32:07

Házi készítésű pálinka föző használatát nem engedélyezik, ugyhogy amit itt leírsz az továbbra is illegális.

@feri17: Azért a házi gyömölcspárlat készítése elég sok országban legális az unión belül is (pl szlovénia), nem értem, hogy miért hiszed hogy a mi szabályozásunkkal bajuk lenne.

Serio (törölt) 2010.06.27. 19:40:38

Na mi van komcsikáim, elfogyott a téma? Következőre mit vesztek elő? Ez szerintem már erősen Subba színvonal.

Amúgy volt pár vicces kitétel a cikkben:

"No pláne kb. 100 kg gyümölcsből (azaz cefréből) lesz kb. 12 liter 50%-os párlat. Aminek a tárolása nem csak a borzasztó szag miatt sem lehetséges a bicikli tárolók és a soha nem hasznát szárítók keretei között."

LOL. Ha meghallgatjátok, "Vitya" a gyümölcstermelő gazdákról beszélt, nem pedig a panellakókról. Persze felétek tudom hogy nem divat akár csak belegondolni a kulákok létezésébe, de ez főleg róluk szól, nem a ti szavazóbázisotokról.

"Tehát először is a gyümölcs: az igazán jó minőségű pálinkát nem hulló, félig rohadt gyümölcsből főzik. Ahhoz hogy jó ízű és zamatú minőségi pálinkát tudjunk főzni, jobbnál jobb gyümölcsök kellenek."

A cefre per definitionem rohadó gyümölcspép. Friss gyümölcsöt maximum a prémium szeszgyártók használnak (ha használnak), de itt nem róluk van szó. Higgyétek el, a kárhozatos kulákjai eddig is a fogyasztásra, eladásra ronda, hibás gyümölcsből csinálták a cefrét, és vitték az államilag engedélyezett szeszfőzőbe - mégis jó lett a szesz.

"Persze az érési folyamat sem olyan egyszerű mint régen, üzemekben ez egy irányított folyamat, ahol különféle hatóanyagokkal érik el a lehető legtökéletesebb érést."

"Régen" is meg lehetett inni a pálinkát, és a "hatóanyagok" hiánya sokak számára inkább pozitívumként hat. Persze tudom, ilyen progresszív körökben nem divat ez a maradi, provinciális gondolkodás.

"Először is robbanhat, kigyulladhat...oszt eltűnik a konyha fele."

Aki a KONYHÁBAN főz pálinkát, az szimplán hülye. Persze tudom, Angyalföldön nincs mezőgazdasági épület, benne boforccal és rézüsttel, úgyhogy az írásotok az MSZP-s szavazókörzeteket tekintve kétségkívüll helyesnek mondható.

Diktatúra Pécsett, új céget foglalt el a Fidesz! 2010.06.27. 20:02:23

Botrányok és oszlatás - belharcok dúlnak a Fideszben!!

Botrányos közgyűlések és belharcok Nagykanizsán, belső ellentétektől munkaképtelen újbudai szervezet - az önkormányzati választásokra készülő Fidesz területi szervezetei korántsem nyugodtak. Januárban kizárt képviselőjüket csütörtökön brutálisan összeverték.

Szerdán feloszlatták a Fidesz újbudai csoportját, csütörtökön a nagykanizsai közgyűlésen fordult át veszekedésbe a vita, Szalai Ottó volt fideszes képviselőt pedig brutálisan összeverték - többfelé külső és belső ellentétektől sújtva készül a Fidesz az őszi önkormányzati választásokra. Pécsett kizárnak egy fideszes képviselőt.

Házon belül is megy a diktatúra, akinek van önálló gondolata az így jár.

A seggnyalók meg sikeresek / Schmitt, Szijj ártó, Répássy, Tiffán Zsolt../

caymanos 2010.06.27. 20:34:35

A szerző semmiképp ne főzzön pálinkát, a fenti poszt több ponton durván téves.

pudliho 2010.06.27. 20:40:34

"A főzés alatt érthetjük az otthoni eszkábált üstöket, melyek roppant veszélyesek az igen komoly nyomás miatt."

egy gyakorlatilag nyitott edényben nem valószinű hogy kialakul bármiféle "komoly nyomás" hacsak a lelkes desztillátor nem tölti túl az üstöt de ezt még a prolik is tudják, még hogy komoly nyomás esetleg a cikk írójának fejében

Öreg Sam 2010.06.27. 20:48:11

Ez a poszt szakmailag ö.... mondjuk úgy,hogy erős kihivásokkal küzd.
Népiesen:annyi köze van a pálinkához,mint az egyszeri hajdúnak a harangöntéshez.

Kopasz Szuzukis 2010.06.27. 20:57:35

@pudliho: azért alakulhat ki túlnyomás, mert az eccerűarcú magyar simán felszexualizálja az üstöt a gázégőre. És garantáltan nem tölt 2-3 evőkanálnyi étolajat a cefre tetejére. Márpedig a direkt fűtéstől a cefre egyszercsak, nagyhirtelen felforrik. Mert, ugye, se keverő, se "kozmarács" nincs a kendács-főzőben. És az egész cucc megindul kifele. Először a viszonylag kis méretű páracsövet tömi el. "Nem jön ez a zanyag! Fűccsünk még rá!" Na ettől lesz a szép, nagy bumm!

sompalinka · http://sompalinka.blog.hu/ 2010.06.27. 21:06:28

@gogyimogyi:
Bizony-bizony igazad van! A 12 liter kihozatal gyümölcsből, a varázslat kategóriája, szamárság, illetve egy "kevert" technológiáról lehet szó, amit egyszerűen cukrozásnak szoktunk hívni! De tegyük fel, egy jó évjárat esetén -cukrozás nélkül- a 6-6,5 %-ra kierjesztett szilvacefréből kivarázsoljuk a 12 litert, akkor az annyit tesz, hogy elő-utópárlatot nem vettünk el, következésképpen a nyert párlat hibáktól hemzseg, szakmailag igénytelen, rossz lesz! Ezt így nem kellene terjeszteni!
Az említett kihozatalokat pedig, úgy általában a gyümölcsfajta megjelölése nélkül számszerűsíteni nem kellene, mert az az egyes gyümölcsfajták erjeszthető cukortartalmának a függvénye (és még sok minden más), így jelentősen változó. Valóban pl. a szilva kedvező évjárat, optimális érettségi fok esetén, kierjeszthető 6,5-7 % alkoholra, melyből igény, de még inkább igényesség szerint cca.3-4 hlf. párlat nyerhető (a különbség elvben az elő-utópárlat), ami 6-8 liter 50 %-os pálinkát jelent. Szóval óvatosabban kellene az ismeretterjesztéssel bánni!

E.G.O. 2010.06.27. 21:11:07

Elöljáróban: nem vagyok komcsi - sőt...
Viszont van közöm a szakmához és ami itt most folyik az egy baromság.
Az alábbi szösszenetet egy másik ilyetén témájú blogon tettem közzé nemrég, válasz azóta sem érkezett.

Drága emberek!
Láttam a szabályozást, elég közelről.
Az, hogy egyébként az "eddig nem túl gyakori" balesetek azzal, hogy a lovak közé dobtuk a gyeplőt, csak szaporodni fognak, az a kisebbik probléma.

A nagyobbik probléma, hogy a tervezet szerint ezt a mennyiséget, melyet csökkentett adótartalommal állítanak elő, legális keretek között forgalomba hozhatják!
Úgy vélem, jogos hát a félelem azzal kapcsolatban, hogy a kontrollálatlan minőségű pálinkák és az ezek hátán (papírján) beáramló egyéb olcsó szeszek fejtik majd ki "áldásos tevékenységüket".
Mik is ezek?
A kocsmáros, aki idáig a vendégek (végre!) határozott igénye alapján kénytelen volt a drága, de minőségi pálinkákat tartani (ne legyenek illúzióink!), nem lesz rest felütni a drága brandek palackjait némi olcsón szerzett "házival", majd ebből extra profittal értékesíteni a hamis italokat. Kérdem én: ha rossz minőséget kóstolunk egy Agárdi, Bestillo, stb. palackból, amit előttünk tölt ki a pultos, kit fogunk hibáztatni? Hát a márkát, persze! Webkettes világunk sosem volt mentes a fröcsögéstől, most aztán lesz muníció bőven!
Kérdem én továbbá: ha a kezdő pálinkafogyasztó márkás palackból valami szutyokkal találkozik, nem fogja elhinni, hogy ez a pálinka? Hisz mondják, hogy ez a legjobb! Hová tűnik az a tizenkét évnyi igen komoly munka, amit a pálinkakultúra építésére fordítottunk? Ja, ez senkit sem érdekel...

Nem állítom, hogy az otthon főzött pálinka törvényszerűen rossz. Kóstoltam kimondottan szép tételeket.

Állítom viszont, hogy nem ezek fognak bekerülni a kereskedelembe, hiszen ezek ugyanolyan drágák, mint a jelenlegi kereskedelmi főzdében készült pálinkák (anyagukat és nem adótartalmukat figyelembe véve persze...).

Állítom továbbá, hogy a kereskedelmi forgalomba történő engedélyezés meg fogja szülni (ha már korábban nem tette meg...) a kritikán aluli termékek erős piacát az árérzékeny szegmensben.

Mi az árérzékeny szegmens? A Gresham és a New York Palace termeitől lefelé minden!

Tovább megyek: ha engedjük, hogy kontrollálatlan (ma sincs szakmailag elfogadott állami minősítő rendszer a pálinkára tudtommal...) termékek bemenjenek a hazai vendéglátásba, ki mondja azt teljes bizonyossággal, hogy nem leszünk megint az ex-jugoszláv denszeszes termékek legnagyobb régiós piaca?

Doktor bácsik! Tessék a politikus bácsiknak szólni, hogy donor májat szerezzenek! Sokat! Szükség lesz rá...

Fenti kérdéseimre őszinte és átgondolt választ várok a blogtársaktól! (hujekotsogmonnyonlepálinkátmindenkinekalkoholrulez bocs, de nem érdekel)

Üdv mindenkinek!

caymanos 2010.06.27. 21:21:50

@E.G.O.: a vendéglátósok eddig is pancsolhattak háziszeszt, vagy kommerszet márkás palackba, rosszak a példák, helytelen a levezetés, a dolgozat elégtelen.

Öreg Sam 2010.06.27. 21:29:32

@E.G.O.:
Több ilyen tartalmú blogon beszóltam már,hogy mig nincs egyértelmű szabályzás,addig merő ködszurkálás az egész,némelyek akár még polikai sikra is terelik a dolgot.
A bejelentésnek nagyon sok nézete van:
1, EU-konformnak kell lennie a szabályzásnak/engedélyezésnek,hiszen jövedéki termék.
2,Alapvetően(ha jól értelmeztem) gyümölcstermesztő gazdák kapnák a jogot,kizárólag saját célra,gondolom elsősorban értékmentés cimén.
3,Kereskedelmi forgalomba nem kerülhetne a termék,hiszen az ellentétes lenne az alapgondolattal(ötlettel)
4,Feltételezem,hogy a gazdák között is lesz valamiféle alaptájékoztatás(tanfolyam esetleg),aholis megtanulnák az alapvető ismereteket.
5,Nem tisztem megitélni ennek az ötletnek a következményeit,akár jól is elsülhet,csakhát ismervén a kurucos magyar virtust,az ellenörző apparátus működtetése nagyon sokba fog fájni nekünk :)
Mindezekkel együtt igazat adok sompalinka kollégának,ami a szakmai részét illeti,de ott még nem tartunk...

kicsijuti 2010.06.27. 21:31:00

@E.G.O.: "A nagyobbik probléma, hogy a tervezet szerint ezt a mennyiséget, melyet csökkentett adótartalommal állítanak elő, legális keretek között forgalomba hozhatják!" Ez hazugság, csak és kizárolag saját fogyasztásra lehet pálinkát előállítani ha forgalomba akarja hozni az illető ugyanazok a szabályok érvényessek amik most is vannak.

"Az, hogy egyébként az "eddig nem túl gyakori" balesetek azzal, hogy a lovak közé dobtuk a gyeplőt, csak szaporodni fognak, az a kisebbik probléma." Ezek a balesetek 99%ban abból adódnak hogy házi készítésű pálinka föző használnak. Ilyet továbbra sem lessz szabad használni.

Elégedett vagy a válasszal?:)

Serio (törölt) 2010.06.27. 21:53:57

@E.G.O.: Na ez egy jogos gondolat. A kereskedelmi forgalom engedélyezését én is rossz ötletnek tartom. Ez remélhetőleg a végleges törvényből ki fog kerülni, de legalábbis olyan mértékű szabályozás alá kerül, hogy ne legyen probléma abból amit mondasz.

A komcsizás a cikkírók mérhetetlen hozzá nem értésének és gondolkodás nélküli fideszfikázási vágyának szólt.

E.G.O. 2010.06.27. 22:01:08

@kicsijuti: @Öreg Sam: Értékelem a válaszokat, ti legalább érveltek. Sajnos a kereskedelmi forgalomba történő engedélyezés, nem kamu, benne van a tervezetben. Ha nem így lenne, szavamat sem hallanátok. Az, hogy ellentétes az EU jövedéki iránymutatásaival, szintén tény, valszeg ezen fog elbukni (vagy változni) a dolog.
A berendezéseket valóban be kell jelenteni és engedélyeztetni, de például nincs egy büdös szóval sem leírva, hogy hol és kinél! Szakamai szervezet nincs rá.
Azt is hozzátenném, hogy egy élelmiszeripari üzem nem csak a gépből áll, valahogy ez is kimaradt a papírról.
Öreg Sam 4. pontja - eddig is volt (van), aki akart élhetett is a lehetőséggel. Viszont rengeteg bérfőzető egyszerűen tojik még a jó tanácsokra is, majd ő jobban tudja...
Nem vitatom senki jogát, hogy bármi szuttyot megigyon, de hogy ebből kereskedelmi tétel válhasson kontroll nélkül, azt merőben ellenzem. Ha nem lenne ilyen töketlen és széthúzó ez a szakma, ez a tervezet meg sem születhetett volna egyeztetés nélkül. De sajnos az, és annyira, hogy az agytrösztök már a jövedéki tv-t is átalakították, kihirdetése hamarost várható.
Tudom, jól esne hallelujázni a szabadság eljövetelével, kapom is az ívet sokfelől - minek akadékoskodik az ilyen? - de sajnos a felvázolt kép - ahogy én láttam - nem ilyen szép. Inkább impresszionista semmilyennek mondanám.
Ettől függetlenül várom a további érveiteket, mert úgy gondolom, ettől haladunk előre.
@caymanos: ha benne lennél a szakmában, tudnád, hogy mi a különbség az engedély nélkül tárolt jövedéki termék és az engedélyezett jövedéki termék megléte egy VPOP razzia esetén - olvass és ne osztályozz!

sompalinka · http://sompalinka.blog.hu/ 2010.06.27. 22:17:47

@caymanos:
Egyet értek! De némiképp kiegészítenélek: ne is írjon!

terrer 2010.06.27. 22:17:58

@E.G.O.: Aki úgy kezdi, hogy ő ugyan nem komcsi, DE... az mindig komcsi!
A hozzászólásod meg azon az alapvető tévedésen alapul, hogy feltételezed: a kereskedelmi forgalomba kerülést engedélyezik. PEDIG NEM!!!
(Tipikus érvelési hiba, hogy egy hülyeség köré építik a látszólag helyes érveket, csakhogy így hülyeség lesz az egész. Mond valamit neked az, hogy ignoratio elenchi vagy lényegtelen konklúzió? Nem? Pedig látszik, hogy tanították neked a Marxistán... Bár lehet, hogy nem ilyen tudományosan.)

Mivan, féltitek a szeszbizniszt, bolsevikok? Nem ti tértetek át az olajszőkítésről a szeszgyártásra a békési tanyákon, ugyanazokat a tartályokat használva tablettásbor-és cefretárolásra? Nem ti pénzelitek belőle azóta is a pártkasszát, amiből Gyurcsótány 143 méteres pofaképe megjelenhetett az M3-as mellett?Ajvékol már a horda! De a kutyaugatás szerencsére nem hallatszik az égig...

E.G.O. 2010.06.27. 22:25:56

@terrer: Király vagy, erősen jobbos vagyok, apám lovagrendi tag, ha már csak politikai oldalról bírod kezdeni.
A tervezetet pedig olvastam, nem ködszurkálok, nem tűnt fel abból amit írtam?

El tudod kezdeni kulturáltan? A többiek érveltek, Te nem...

E.G.O. 2010.06.27. 22:29:23

@sompalinka: Drága Uram!
Eddigi összes hozzászólásából arra a következtetésre jutottam, hogy Ön is rengeteget tesz a pálinka népszerűsítéséért! Ha jól értettem - ami csak áttételesen szólt nekem - ne is írjak arról, hogy aggasztó a tervezet. Kifejtené, miért?

sompalinka · http://sompalinka.blog.hu/ 2010.06.27. 22:38:18

@E.G.O.:
Nem, nem, az eredeti vitaanyag szerzőjéhez szóltam, pontosabban @caymanos: említette (helyesen), hogy az eredeti cikk szerzője talán ne főzzön pálinkát, mire javasoltam, ne is írjon! Elnézést ha félreérthető voltam!

E.G.O. 2010.06.27. 22:42:23

@sompalinka: Így teljesen érthető - sőt - egyetérthető, köszönöm! Gyakran egyébként a hsz-ek értékesebbek, mint maga a post, most is ez a helyzet.

terrer 2010.06.28. 00:12:13

@E.G.O.: Dehogynem érveltem! Leírtam, hogy hazudsz, amikor állítod az eladás tényét, ezután óvod a népet a házipálinka-eladás veszélyeitől, hiszen NEM LESZ ELADÁS! Leírjam lassan is, hogy még te is értsd? Ha ez nem érv, akkor a lendvai ildikódé se volt az...:-)))

Jelzem, a hazugság is érvelési hiba.

Annál ártalmasabb mocsok meg, amit a szeszipari vállalatok itatnak a néppel a 980 Ft-os teszkó gazdaságos likőrök szintjén (tartalma: mesterséges aroma és színezék, guargumi, tejpor, tojáspor, ipari alkohol), soha, de soha nem képes egy magánpálinkafőzőből kikerülni!!!
Ja, hogy az a németek szemetje, kereskedők haszna, tehát attól dögölhet a máj?
Az ellen mért nem sikongatsz demagóg módon, hogy készítsék az új májat?

A házipálinkában viszont nincs a globálhiéna-karvalytőkének haszna, tehát az ellen a pártod, amely a külföld bábkormányát adta (apropó: tudod, mi az a bábkormány?), az ilyen bértollnokokon keresztül, mint te vagy, vonítva és harsányan csahol, ugye?
Kíváncsi vagyok, ebben se találsz vajon érveket...? Mert akkor az orrodra húzom.

E.G.O. 2010.06.28. 00:48:36

@terrer: Drága barátom! Jövő héten a Club 69-ben megpróbálhatsz bármit az orromra húzni! Ne félj, engem beengednek! Nem tudod, miről beszélsz, ez látszik abból, amit az összetételekről leírtál. Nekem itt van a gépemen a tervezet, csak nincs semmi jogcímem arra, hogy bemásoljam az egészet. MONDD TE SUTTYÓ, HONNAN A RETEKBŐL MONDOD LASSAN, HOGY ÉRTSEM:NEM LESZ ELADÁS??
Lazítsd le a ködöt az agyadon, sajnos egy oldalon állunk (már ha...), bár kizárólag ilyenkor szégyellem a jobboldaliságom. A 980 ft-os cuccról kérdezd a termelőjét, ott van a hátoldalon, nem kell dajcslandig elmenni, csak a nyugati határig, de gyárts nyugodtan ideológiát, biztos van, aki vevő rá. Az, hogy mindezek ellen (is) küzdök évek óta, pillanatig se zavarjon, mert akkor szembe kellene nézned azzal, hogy gondolkodás nélkül lövöldözöl bárkire, aki valami olyasmiről ír, amit Te össze tudsz mosni a komcsikkal. Na, azok pont az ilyen IQ titánokat szokták felhasználni. Válaszolj, azt jóccakát! Mindenki mástól elnézést kérek a stílusért!

Sárfehér 2010.06.28. 11:59:01

Nos, én nem látok semmi kivetnivalót abban, hogy a gyümölcstermelők (nem a kiskerttulajdonosok) eladhassák a pálinkájukat, na nem a kereskedelembe, hanem háztól ill. bizonyos körzeten belül, piacokon. Legalább valamennyire rálátása lesz a hatóságoknak erre a piacra.

Illegális szeszesitalkereskedelem ma is van, ezen nem változtat a házifőzés engedélyezése. Ha tiltják, legfeljebb a hamarosan szintén schengeni Romániából fogják hozni az ott legálisan főzöt házipálinkát.

Ma sem akadályozza meg a kocsmárosok csibész részét abban senki, hogy akár legális "...ízű szeszes italt", akár illegális kotyvalékot szolgáljanak föl a minőségi termelők palackjaiból. A lényeg az lenne, hogy a boltok polcain, és a kocsmákban is végezzenek rendszeres minőségellenőrzést.

E.G.O. 2010.06.28. 18:18:18

@Sárfehér: Amit írsz, az teljesen rendben lenne. Még azt is el tudom képzelni, hogy azon idilli állapot lebegett az ötletgazdák szeme előtt, ami a borászoknak és a gyümölcstermesztőknek kedvez - tovább megyek: véleményem szerint ezen gazdálkodóknak a falusi turizmusba integrálását is segítendő helyzetet lehetne előidézni.

Mivel Pitbull Terriertől mindjárt kapom az ívet, sietek leszögezni, nem az egyszeri ember jogát vitatom a pálinkájához. Nem ők fognak kereskedni azzal, amit ugyanolyan drágán hoztak létre. Ők valóban maguknak csinálják. Még egyszer mondom és lassan: nem ezzel van a baj! A probléma itt azzal van, hogy rengeteg, eddig zárt kiskaput nyit meg a tervezet, miközben eddig is hézagos volt az ellenőrzés. Szándékok lettek lefektetve, de a feltételek nem.
Kiskapuk nyitogatásában mindig nagyok voltunk, most sem lenne ez másként.
Igazad van, eddig is virágzott a szeszkereskedelem mindenféle szutyokkal, a most vázolt helyzetben könnyebb lenne mindezt legalizálni. Ez annak a vendéglátósnak is vérszemet csinál, aki nem mert korábban ilyen eszközökkel élni.
Ez viszont a becsületes termelőknek fog betenni, nem a "csibész szegmensnek", nekik segít. Almabor-párlat+aromák:eddig is vigéckedtek vele páran, de most könnyebb lesz. "...a disznó sem tudja, mitől hízik..."

Na ezért fáj a kereskedelmi engedmény.

...most az egyszer bízom az eddig rühellt Brüsszelben...

sompalinka · http://sompalinka.blog.hu/ 2010.06.28. 20:10:22

@Sárfehér:
Nos, erről van szó, illegális főzés, kereskedelem van, volt, és lesz, függetlenül a házifőzés engedélyezésétől, vagy éppen a nem engedélyezésétől.Talán a kontroll erősítésén, a hatósági ellenőrzések hatékonyságán lehetne változtatni ( a helyzet átláthatósága érdekében), a korrekt főzők, kereskedők, a pálinka, a fogyasztó érdekében!

Sárfehér 2010.06.29. 09:36:15

@E.G.O.: Szóval, az a helyzet, hogy a szinesféntolvajlást nem a szinesfémtulajdonlás betiltásával, hanem a felvásárlótelepek ellenőrzésével kell megakadályozni. Az illegális szutyok-alkoholkereskedelmet pedig nem a főzés akadályozásával kell megállítani, hanem a kocsmák ellenőrzésével. Különös tekintettel arra, hogy az illegális alkoholkereskedelem nagy részének semmi köze a zugfőzdéknek, azt külföldről csempészik, és itthon legfeljebb vegyítik valamivel.

Én egyszerű kiskerttulajdonos vagyok, akinek van évente pár tíz kiló körtéje, kicsit kevesebb almája, potyószilvája, és egy kis meggye. Továbbá sokat járok a természetben, és leszedek néha 10-15 kiló vadkörtét, somot, szedret, és lekvárt csinálok belőle, de kipróbálnán a pálinkát is. Úgy, hogy minden szemet külön megfogok, kiválogatok, és tudom, hoyg készül. De ezekke a mennyiségekkel a bérfőzdések vagy kiröhögnek, vagy belekeverik más cuccához. Egyszer-egyszer össze tudtam állni másokkal, akiknek rendes cefréjük volt, de elég nehéz összeszervezni. Nem akarok mást, mint ezt a kis mennyiséget otthon nyugodtan lefőzni, megkínálni vele a barátaimat (titeket is, ha jöttök), ha pedig külföldi barátom jön, akkor bebizonyítani nekik, hogy milyen jó tud lenni az igazi magyar pálinka (ne pislogjanak már olyan gúnyosan a németek vagy az olaszok, ha szóba kerül).

Ezt a lehetőséget betiltani azzal az ürüggyel, hogy kiskaput nyit a zugszeszkereskedelemnek, teljesen indokolatlan, különös tekintettel arra, hogy a zugszeszkereskedelemre semmi hatása nincs a házi főzés engedélyezésének-tiltásának.

A tervezetről kiszivárgott hírek pedig azt mutatják, hogy a szesznagyipari lobbi győzött, most lehet otthon pálinkát főzni, de nem szabad, a tervezet szerint szabad lesz pálinkát főzni otthon, de nem lehet...

Sárfehér 2010.06.29. 09:38:33

@Sárfehér: (Bocs a helyesírási és stilisztikai hibákért, kicsit kapkodtam.)

Sárfehér 2010.06.29. 09:56:05

@E.G.O.: Brüsszellel kapcsolatban itt olvashatók az irányelvek:

eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1992L0083:20040501:HU:PDF

Ebből én azt szűröm le, hogy

a: ezek szerint a pálinkakészítést egyszerűen etilalkohol-gyártásnak tekintik. Ugyanakkor a görög úzóra mindenféle kedvezményeket tudtak kiharcolni, pedig, ha van kotyvasztott szesz, akkor az úzó az - bár elismerem, lehet azért jó. Nos, amelyik magyar pálinkafőző ezt az álláspontot köpködés nélkül elfogadja, az nyugodtan adja vissza az iparengedélyét.

b.: Az évi 10hl alkoholnál nem többet előállító kisüzemekkel kapcsolatban az Úniónak nincsenek különösebben szigorú elvárásai, akárki akármit is mond, a bérfőzés 2015-ös felülvizsgálatát is csak az ennél nagyobb kapacitású üzemek esetében írja elő. Akkor meg hogy jön ide az Únió? Ha jól látom, az Únióban a vitatkozó fél ugyanaz a magyar szeszipari lobbi, aki itthon is. Megjegyzem, minden joguk megvan hozzá, hiszen az Únióba azért léptünk be (remélem) hogy mi legyünk az Únió.

Még egy: a házi főzők szívesen, na jó, nem olyan nagyon szívesen, de még adót is fizetnének. De tisztelettel, ez ne jövedéki, hanem helyi adó legyen!!! Ezzel az önkormányzatok bevételhez jutnak, és nem akadályozni, hanem ápolni fogják a házi főzést. Egy hozzáértő felügyelővel (mint pl. a méhészet esetén), tanfolyamokkal, tanácsadással. Továbbá ne nézzék hülyének a magyart, hogy kuktából és barkácsboltban kapható rézcsövekből ne tudna biztonságos és alkalmas lepárlót csinálni. Na jó, esetleg be kellene mutatnia az önkormányzati pálinkafelügyelőnek, aki rábólint, vagy előír változtatásokat.

dr. mesterséges színezék 2010.06.29. 12:01:26

Az írásos öldöklés mellé leírnám azt is, amit talán mindannyian elfogadhatunk tényként:

1. aki CSAK be akar nyomni, az megissza a hajóst is,
2. aki a minőséget akarja, általában meg is találja, házi főzés nélkül, de amellett, vagy abból is, de
3. ahogy a mézet és a bort, ugyanúgy a pálinkát is fogják a legnagyobbak, elméletileg legminőségibbek IS hamisítani.

És a következtetés:

Aki a paraszt egészségét a saját vagy az ötödik szomszéd akármilyen pálinkájától félti, az méterrel a föld színe fölött lebeg.

E.G.O. 2010.06.29. 23:01:07

@Sárfehér: Nehéz megállni, de nem idézem magamat feljebbről: nem tőled és nem a többi becsületes embertől sajnálom a pálinkát. Én is azt vallom, hogy aki önmagának, saját gyümölcsből készít, bármit, tegye, ebben szerintem mindenki egyetért. A tervezet egyetlen pontjával voltam elégedetlen, pontosan azzal, ami kimondaná, hogy az ilyetén pálinkákat kereskedelmi forgalomba lehet hozni.
Mivel látom a jelenlegi - erősen túlszabályozott - rendszer gyengeségeit, a mostani visszaéléseket, pontosan tudom, mire vár a "csibész szegmens".
Úgy látom viszont, hogy senki sem olvassa végig amit írok, mindenki egyformán fordítja le a mondanivalómat, miszerint én betiltanám a kisember jogát a pálinkához.
Voltam már kommunista, karvalytőke kiszolgálója, vagy mi, nem várom meg, amíg pedofil, b *zi, vagy bármi más leszek a blogtársak szemében, úgyhogy innentől csak értelmes felvetésekre, kérdésekre válaszolok, ha érkezik.
@mesterseges szinezek: a harmadik pontodat fél méterrel a föld színe fölött lebegve, több főzdemester nevében visszautasítom. Ezzel több becsületes embert sértesz meg, mint gondolnád. Harag nincs, de ezt szerettem volna pontosítani.

E.G.O. 2010.06.29. 23:12:54

@Sárfehér: Bocs, valamit kifelejtettem: abban teljesen igazad van, hogy a kocsmák (bögrcsárdától a ZP-ig) ellenőrzése lenne a valódi megoldása a helyzetnek. Valahogy viszont ez az egy nem sikerült sohasem igazán az erre felkent szervezeteknek.
Azon kívül, hogy az idős kávézótulajdonost zaklatták a barátnőjétől kapott diólikőrért (nem volt bevételezve és nem volt már rajta a zárjegy), valahogy sosem sikerült (direkt szóismétlés) valóban elrettentő intézkedéseket foganatosítani egyetlen sumák helyen sem. Márpedig légy is addig van...

Sárfehér 2010.06.30. 11:30:31

@E.G.O.: Pontosabban azt írod, hogy nem lehet megengedni a kisembernek se az otthoni becsületes pálinkafőzést, mert ez visszaélésre ad alkalmat. Én pedig ezzel a hozzáálással nem értek egyet. U.i. az inkább száz ártatlant is, mint egy bűnöst ne, bizony kommunista hozzáállás... :)) (Bocs) De lehet, hogy félreértem.

Nekem az a meggyőződésem, hogy a jó bérfőzőktől továbbra sem fognak elfordulni a kuncsaftok. A tényleg gyümölcsből készült, minőségi kereskedelmi pálinkának egyszerűen nem versenytárs a zugszesz, tök más réteg issza. Megismétlem, a zugszesz nagy részének semmi köze a magyarországi házi főzéshez, azt csempészik.

Sárfehér 2010.06.30. 11:34:27

@E.G.O.: Szóval, furcsa logika, hogyha nincs megoldva a kocsmák ellenőrzése, akkor legalábbne engedjük a házi pálinkafőzést, és a háztól való árusítást, ezzel az erővel elmehetnénk újra megverni a kengurut, akár van rajta sapka, akár nincs. :))

E.G.O. 2010.06.30. 13:54:13

@Sárfehér: Mit kell tennem azért, hogy VÉGIGOLVASD, amit leírok? Bocs, akkor még egyszer leírom, utoljára: NEM A PÁLINKAFŐZÉSSEL VAN BAJOM! HANEM A KERESKEDÉSSEL: A FŐZÉST TÁMOGATOM! ENNÉL EGYSZERŰBBEN NEM TUDOM LEÍRNI!!! Mit nem lehet ezen nem érteni? És miért kommunistázik mindenki??

Nem ez a blog témája, de szeretném megjegyezni, hogy aki tőlem jobbra van, az leesik! Családomnak több baja volt a kommunistákkal, mint sok szalonjobbosnak ezen a blogon! Miért kell ebbe a témába egy olyan hülyeséget belekeverni, ami egyébként teljesen más, ide nem tartozó okok miatt fáj? Most tényleg meséljek a lehegesztett koporsóban visszaadott nagypapáról (feleségem nagyapja)aki mert falusi tanítóként igazat mondani? Az olimpiai kvalifikációról politikai okokból lemaradt európa-bajnok birkózóról (az enyém)? Kell ez ide? Tényleg ennyire hülye mindenki???

Bocs, erre nincs bocs.
Erre szeretnék egy becsületes választ kapni!

P.S. : Egyébként abban a kérdésben, ami engem piszkált, de másnál vaknak a piros (házipálinka-kereskedelem), a legújabb hírek szerint csendben visszakozik a kormány, tehát valszeg teljesen feleslegesen üttetem itt a fejem...

Tehát juhéj, főzzünk pálinkát vidáman!! Mindenki boldog?

Sárfehér 2010.06.30. 14:25:11

@E.G.O.: Kedves E.G.O., bocsánat minden félreértésért.

Mindenesetre a pálinka imázsa céljából fontosnak tartanám a háztól való árusíthatóságot. Most gondold el, jön a túrista, Heiligenkreutznál a határ előtt az utolsó háznál ki van írva, hogy Schnaps zu verkaufen (tényleg), megáll, és kitűnő helyi pálinkát kap. Átjön a határon, nem árulnak háztól pálinkát, a kocsmában rossz esetben van fütyülős, jó esetben van minőségi is. Megkérdezi, hogy ez helyi-e? Hát nem, Vasban van két, Zalában 1 kereskedelmi főzde (van annyi?), ez mondjuk alföldi... Hogy a fenébe lesz ettől imázs...?

Ha tényleg lehet majd otthon főzni, ezt egyszer pálinka mellett is megbeszélhetnénk. :)

E.G.O. 2010.06.30. 15:11:59

@Sárfehér: Ok, pálinkával a kézben szívesen beszélgetek!

Ez, amit leírsz, teljesen rendben lévő és működőképes dolog a sógoroknál. Igazából nálunk is ezt a rendszert kellene egy az egyben bevezetni. (hány főzdéjük is van, hatezer?)Korábban írtam, hogy szerintem a falusi turizmuson is sokat lendítene, ha a gazda adhatna a saját vendégeinek a saját gyümölcsből főzött pálinkából. Még varázsa is lenne a dolognak, ami az imázsépítés alapja.

Ezek az agyamentek viszont szó szerint a kereskedelmi forgalomba hozatalt írták az előzetes tervekbe, itt gurult el a gyógyszerem.
Kérdésemre az volt a válasz, hogy valaki valakinek megígérte, lesz és kész.
Láttam a "szakmai egyeztetés" napirendi pontjait, a jegyzőkönyv szerinti válaszokat a minisztériumi összekötő részéről - na ekkor kezdtem a töketlen szakmáról blogolni. ("... Úr érdemben nem válaszolt. - ez kétszer is szerepel)
Mivel a hivatalos kommunikáció - természetesen - köszönő viszonyban sem volt a valódi folyamatokkal, így születtek a fenti poszthoz hasonló okosságok.
Ennek fényében nem is csodálkozom, hogy rengetegen félreértettek, hiszen amiről én beszéltem, az egy teljesen más forrásból származó, más aspektusú történet. Messze nem az Te vagy az én otthoni pálinkámról szól, sőt.
Mindegy, ez a része még nincs lejátszva, tartok tőle, hogy intenzív hátrálás lesz, amikor Brüsszel elkezd kérdezősködni.

Amikor végre keservesen megszületik a végleges verzió, fogjunk meg egy-egy palackot, üljünk le és beszélgessünk! Remélhetőleg jó szájízzel...

Sárfehér 2010.06.30. 16:59:52

@E.G.O.: OK, és remélem, legálisan, kuktából otthonfőzött is lesz közte. :)

E.G.O. 2010.06.30. 17:05:15

Ha az jön be, amiről beszéltünk, kb 30e HUF körül lehet majd mini főzőt venni itthon is, sógoroknál már régen van - a hatásfoka és a végtermék minősége jobb a kukta projectnél! Tuti lesz itthon...

Sárfehér 2010.06.30. 17:36:45

@E.G.O.: Jaaaaj... a profi ezt nem érti... persze, csak az otthonfőzőnek fontos a saját kreativitása... Nem a főzőn múlik, hanem azon, hogy mennyire tanulja ki a kezelő a főző tulajdonságait... Meg különben is, mit jelent az, hogy engedélyezett főzővel lehet csak főzni? Mennyire szabad majd hozzányúlni a főzőhöz? Szabad bele egyéni leégésgátló kegyszert applikálni? Szabad megfúrni a csövet, hogy hőmérőt tegyünk bele? Szabad áthabzásgátló rácsot beletenni? Szabad a páracsőbe saját készítésű deflegmátor betétet beilleszteni? Szabad egyénileg beállítani a páracső, hűtő hosszát-dőlését? Vagy úgy kell majd kínlódni vele, ahogy árulják? Hát el akarják venni tőlünk az otthonfőzés sava-borsát?

Mondjuk, a kuktás összeállítás sem olcsóbb, ha mindent beleveszünk.

E.G.O. 2010.06.30. 22:28:33

@Sárfehér: Most már ellenőrzött, bevizsgált gépekről susognak. Amennyiben viszont limitált a lefőzhető pálinkamennyiség, elvileg kellene bele hivatalos szeszmérő, ami önmagában százezres tétel. Ja, és akkor a rendszer zárt, tehát nincs varia! (a korábban említett mini gépen pl. szeszmérőt nem láttam, de a "lúzer" sógorok állítólag fizetik az adót, mint a katonatiszt)

Ellenkező esetben az első kis párezerliteres "gazda" azt találja mondani: "há, nad a calád, tecciktunni..." Mókás lesz.

Én is kíváncsi leszek, mi lesz a megoldás, mivel még az évek óta működő rendszerekben is megesik, hogy egy új vámos buzgalmában "túlplombáz" egy főzdét, mert még ez sem megy itthon. Pont ezekről "felejtettek el" érdemben nyilatkozni az urak.
Tartok tőle, hogy megint a normálisabbja fogja megszívni, de maradjunk annyiban, hogy meglátjuk...

Fognak ezek még vért izzadni...

Sárfehér 2010.07.01. 08:19:11

Igen, az ördög meg a részletek...

Megjegyzem, szerinem tökéletesen elég az üst méretét korlátozni. Aki pedig képes egy 25 literes minifőzővel kereskedelmi mennyiséget lefőzni, az meg is érdemli.

E.G.O. 2010.07.01. 10:34:26

Valahol tényleg ott lesz a megoldás. Én azon gondolkodom, hogy MINDKÉT oldal védelmében érdemes lenne külön választani a házipálinkát, amiről most beszélünk, illetve a kereskedelmi főzdék termékeit, mint kategóriákat.(még nem röhögtek ki, de nem is vették komolyan) Ez nem jelentene minőségi megkülönböztetést, csak megszüntetné azt az átjárhatóságot, amiről korábban értekeztem. Védené a gyümölcsgazdát is, aki évente mondjuk 100 palack pálinkát szeretne eladni, de védené a kereskedelmi főzdéket is, hiszen továbbra is ellenőrizhető maradna a valódi pálinkák (mindkettő) útvonala, kizárhatóvá téve az egyéb szeszeket.

Persze minden a drága hatóságokon múlik.

zsuzska60 2010.09.03. 11:30:11

@E.G.O.: Azt gondolom, hogy akik eddig az otthon főzőket keresgették, most mehetnek a piacokra és a cukorcefre főzőkhöz ellenőrizni, az ember adott, a feladat is.
A bortermelők is a minőség felé mentek el a rendszerváltás után, amikor bárki palackozhatta a saját borát.
Majd a házi párlatoknak is fognak versenyt szervezni, aztán csak elindul a minőség javulása.

zsuzska60 2010.09.03. 11:32:39

A pálinkafőzéskor ugyan miből keletkezik az a "rengeteg" mérgező anyag???
Az előpárlatokban valóban vannak nem egészségbarát alkotók, de ez nem kerül a (pálinkába) párlatba!
süti beállítások módosítása