Hírek és kommentjeink

 

 

Piroslap on Facebook


Legutóbbi hozzászólások

Ukrán győzelem az európai kultúrhadszíntéren

2016.05.16. 01:33 | Tucker Dávid | 4 komment

Címkék: zene eurovízió orosz külföld ukrajna oroszország európa ukrán

Jamala (Dzsamala) ukrán énekesnő megnyerte a 2016-ban, Stockholmban rendezett Eurovíziós Dalversenyt. Ez önmagában nem nagy dolog, máskor is nyert már Ukrajna Eurovíziót. Ami ezt a győzelmet valóban érdekessé teszi, az a produkció politkai tartalma, ami mögé Európa szombat este beállt.

jamala-1.jpg

Dzsamala a győzelmét ünnepli Stockholmban.
Fotó: AFP. Forrás: ABC News. Bicepsz: nem semmi.

Ukrajna eleve erős politikai üzenetet küldött a svéd fővárosba. Dzsamala - teljes nevén: Szuszana Dzsamaladinova - krími tatár származású, és a dal refréne is krími tatár nyelven hangzott el. (A többi része angolul.) Ukrajna  tehát nyíltan megüzente: a Krím-félszigetet, a lakóit és kultúráját továbbra is a sajátjának tekinti. A dal címe - ami egyszerűen annyi, hogy "1944" - egyből történelmi kontextusba helyezi a szöveget. A klipből az is kiderül: a dal konkrétan a krími tatárok hetvenkét évvel ezelőtti kitelepítéséről szól. (Dzsamala családjával is ez történt, ő maga a mai Kirgizisztánban született 1983-ban. A kitelepítés oka egyébként elvileg a német és román megszálló csapatokkal való együttműködés vádjával kimondott kollektív bűnösség volt. A kollektív bűnösség elvéről meg hazai példákból is tudjuk, hogy alapból csak igazságtan lehet.)

Ha a párhuzamos utalás a jelenlegi kelet-ukrajnai konfliktusra nem lenne elég nyilvánvaló, akkor íme egy kis részlet a dalból:

When strangers are coming...
They come to your house,
They kill you all
and say,
We’re not guilty
not guilty.
Amikor idegenek jönnek...
Betörnek a házadba,
mindenkit megölnek,
és azt mondják:
"nem vagyunk bűnösök,
nem vagyunk bűnösök".

Segélykiáltás a világnak és Európának: ahogy hetven éve, most is itt vannak és viszik - ezúttal már az egész Krímet, cakkumpakk, áleszcuzámen. Európa pedig a segélykiáltást meghallotta. Igaz, a meghallás éppen annyira volt szimbolikus, mint a szóban forgó dal, de akkor is világos állásfoglalást adott, hacsak ezen az egy estén is. Bár a közönségszavazatoknál a legtöbb pontot éppen Oroszország kapta, ez neki az összesítésben azonban csak a harmadik helyhez volt elég. Attól még a pontverseny végül itt is egy orosz-ukrán párharccá vált, aminek egyik színterén Oroszország győzött, a másikon Ukrajna. És ez valóban nem csak a dalokról szólt.

iveta-1.jpg
Egy másik példa idénről a nyílt politikai véleménynyilvánításra: az örmény Iveta Mukucsjan az azeri-örmény háborúskodás tárgyát képező Karabah-hegyvidék zászlajával ünnepli a továbbjutását az elődöntőből. Az Eurovízió ezt az állásfoglalást már nem díjazta túlságosan, például mert emiatt kizárással fenyegette az énekesnőt. Forrás: ArmInfo

Az Eurovíziós Dalverseny az európai nyilvános diplomáciának (public diplomacy) fontos színtere, így nem mindegy egyik országnak se, hogy mit árul el magáról és milyen üzenetet közvetít a produkciójával, vagy csak egyszerűen milyen képet fest magáról, az őt képviselő előadó által. (Magyarország idén ezt a potenciált nem annyira használta ki, mint például tavaly Boggie békedala, vagy két éve Kállay-Saunders András gyermekbántalmazás elleni kiáltványa.) Tehát nem, nem csak a zene számít. Aki ezen csodálkozik vagy felháborodik, nem érti az egész verseny lényegét. Idén az ukrán produkció fő ereje a világpolitikai mondanivaló volt, az orosz előadó pedig színpadi látványban verte az egész mezőnyt. Illetve ne felejtsük el, hogy az európai népek közül az orosz diaszpóra a legnépesebb szerte a kontinensen, tehát amíg ez a pontozási rendszer marad, addig a közönségszavazatok orosz fölényét papírformának vehetjük.

Az mindenesetre igen nagy szívás lett volna, ha jövőre Sidney-ben kell Eurovíziót tartani. Ám ehelyett szegény ausztrál kislányt - pestiesen szólva - jól pofára ejtették, hogy először az égbe röpítették egy 110 pontos előnnyel, majd amint egy pillanat alatt lecsúszott másodiknak, már senkit nem érdekelt, mi van vele. A show-nak vége, most már csak a győztes dal a fontos. Ezt játsszák a rádiók, erről szólnak a híradások, ezzel van tele a média. Európa zenei zsűrijei és popzenei közönsége közösen úgy döntöttek, hogy ez a dal az, ami 2016-ban leginkább képviseli földrészünket zeneileg, formailag, tartalmilag, üzenetileg. Jövőre a versenyt pedig valahol Ukrajnában rendezik, valószínűleg Kijevben - de az sem kizárt, hogy Donyeckben vagy Szevasztopolban. De odáig a kemény diplomáciának is rengeteget kell még dolgoznia. (Apdét: a Krímen rendezendő jövő évi Eurovíziós Dalverseny ötlete azóta az ukrán szervezőknek is eszükbe jutott.)

 

Piroslap Twitteren Piroslap Facebookon Piroslap IWIW-en Piroslap Hírlevél
 

A bejegyzés trackback címe:

https://piroslapok.blog.hu/api/trackback/id/tr998720036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2016.05.19. 00:40:50

"Sidney-ben kell Eurovíziót tartani" az hol van?:)

BircaHang Média szerkesztősége · http://bircahang.org 2016.05.23. 11:20:19

Magyarul: ha a liberálisoknak kedvez, akkor szabad politizálni, ha meg nem, akkor tilos.

Riza 992 (törölt) 2016.12.04. 22:29:22

Nem rendezhettek volna elvileg Ausztráliában Eurovíziót, mert csak vendégként voltak jelen és ha ők nyertek volna, akkor random kiválasztottak volna egy országot vagy pedig újra Svédországban rendezték volna meg. Legalább is én ezt olvastam valahol.

Mondjuk tényleg elég szánalmas volt ez az egész. Kicsit sem politika, hogy az ukrán dalt felhúzták, hogy véletlenül se engedjék az oroszokat az első helyre..
süti beállítások módosítása